E-handelsjätte öppnar nytt forskningscenter i Paris

Rakuten, den japanska e-handelsjätten som siktar på att bli världen främsta företag inom Internettjänster, öppnar ett nytt centrum för forskning och utveckling i Paris. Kontoret är det tredje i sitt slag för företaget och kommer att fokusera på att utveckla e-handeln.

Det är full fart framåt som gäller för Rakuten. I förra veckan berättade vi om hur de köpt upp samtals-appen Viber för 900 miljoner dollar och nu är det dags för nästa satsning.

Rakuten har nämligen öppnat ett centrum för forskning och utveckling, Rakuten Institute of Technology (RIT), i Paris. Det är det första i Europa men man har sedan tidigare ett i Tokyo samt ett i New York. Och syftet är enligt företagets vd, Hiroshi Mikitani, att hitta nästa stora grej inom e-handeln.

Annons

– RIT är i synnerhet avsedda för Rakutens företag och e-handelsmarknaden i allmänhet. Tidigare produkter har inkluderat olika analys och trackingtjänster, rekommendationsmotorer och ROMA, en open source-lösning som kan ersätta e-handelsdatabaser, säger Hiroshi Mikitani.

Öppnar för samarbeten

Den parisiska grenen av RIT kommer att ligga i samma byggnad som Priceminister, den franska e-handelsfirma som Rakuten köpte för 250 miljoner dollar 2010. Det kommer inledningsvis att bemannas med fem anställda, men Rakuten planerar 20 nya anställningar i slutet av 2014.

– I Paris kommer vi främst att fokusera på sambandet mellan fysiska butiker och online-tjänster, men vi kommer också att utforska nya former av digital interaktion. Att vi placerar avdelningen vid sidan av Rakuten Priceminister bör också öppna upp för möjligheter till samarbeten och vi ser fram emot att lära av dem, säger Laurent Ach, vd för RIT i Paris.

Källor: The Next Web, Tech in Asia
Foto: Guillaume Paumier, CC-BY

Annons