E-handelsveteranen Bemz utökar sin fysiska närvaro

Bemz utökar sin fysiska närvaro och satsar på omnikanal både i form av egen butik och i samarbete med etablerade butikskedjan Åhléns.

Textilsajten Bemz, som bland annat är känt för sina överdrag till Ikea-soffor, bedriver i dagsläget onlineförsäljning i 35 länder och har vuxit stadigt sedan starten 2005. Nu ska företaget utöka sin satsning på omnikanal genom att sälja inredningsmaterial genom butikskedjan Åhléns.

"Viktigt med strategi för omnikanal"

Bemz grundare och VD Lesley Pennington vill att Bemz ska vara "där kunden är", vare sig det handlar om att någon följer Bemz på Instagram, plockar upp tygprover i företagets butik eller handlar på webben efter att ha fått tips via en blogg. Hon ser det som mycket viktigt att ha en välkoordinerad strategi för omnikanal.

Annons

- Det krävs ett flertal sådana möten med varumärket i olika kanaler innan kunden känner sig mogen att handla. Det är när varumärket profileras på ett enhetligt sätt i samtliga kanaler som budskapet blir tydligt och kunden blir köpintresserad, förklarar hon.

Är det viktigt att finnas både i butik och på nätet?

- Det enkla svaret är att Bemz ska finnas där kunden är. I dagens samhälle handlar kunden inte nödvändigtvis i butik eller vid datorn. Det kan likaväl vara i mobilen eller på Ipaden. Därför måste vi finnas där för kunden i alla dessa kanaler. Stark digital närvaro i kombination med fysisk närvaro finns med som en viktig del i planen för vår etablering på andra marknader också.

Öppen för fler samarbeten

Lesley Pennington berättar för Ehandel.se att Bemz håller dörren öppen för både fler egna butiker och fler samarbeten med andra företag.

- Egna butiker är A och O när vi stärker vår närvaro på nya marknader. Just nu ligger fokus på Tyskland och Frankrike och vi ser på olika lösningar för fysisk närvaro. Även samarbeten är en väg att nå ut. Men då gäller det att hitta varumärken som på ett bra sätt rimmar med Bemz varumärkes värderingar så att båda parter växer av samarbetet.

Annons