EU-satsning på E-handel gav inte valuta för pengarna

EU:s satsning på e-handel i små och medelstora företag har inte gett valuta för pengarna. Det konstaterar Europeiska revisionsrätten i en ny rapport. Även om företagstjänsterna online ökat så är det omöjligt att avgöra om satsningen kommit till nytta och bidragit till att förverkliga de mål som satts upp.

The European Court of Auditors, ECA, har i en rapport granskat huruvida EU:s satsning på e-handel i små och medelstora företag varit effektiv eller ej. Satsningen som pågått i fem år fram till 2013 har bidragit till att öka företagstjänsterna online, men man är kritiska till hur det hela gått till.

Bland annat klagar man på brister i hur projekten genomförts och övervakats. Något som gör det omöjligt att bedöma vilken effekt de tre miljarder euro som satsats har haft, och om pengarna verkligen kommit till nytta och bidragit till att förverkliga de it-mål som satts upp, både av EU och nationellt.

Annons

– E-handel är fortfarande handel, och handel kräver planering och tydliga mål och verktyg för att mäta måluppfyllelsen. I alltför många av de projekt som vi granskade saknades detta. Kommissionen bör försäkra sig om att medlemsstaterna övervakar bidragens verkliga effekt på småföretagens utveckling och om möjligt koppla betalningarna till resultat, säger Oskar Herics som ansvarar för rapporten.

Måste veta vart vi är på väg

Revisorerna påpekar att kommissionen i fortsättningen bör försäkra sig om att få enhetliga uppgifter från medlemsstaterna om hur de operativa programmen fortsätter, inte minst de resultat som handlar om målen.

ECA rekommenderar även kommissionen att se till att man får medlemsstaternas urvalskriterier så att mervärdet verkligen maximeras, samt kräver att medlemsstaterna inför förvaltningsverktyg för att övervaka stödets effekter.

– Kommissionen bör se till att medlemsländerna övervakar de faktiska effekterna av deras bidrag på utvecklingen av små företag och i möjligaste mån, kopplar samman betalningar med resultat. Det är bra att vi befinner oss på den elektroniska motorvägen, men vi måste också veta vart vi är på väg, säger Oskar Herics.



Källor: PFl, CS

Annons