Ehandel räddar GAP från ful logotyp

Den amerikanska klädkedjan GAP lanserade för två veckor sedan en ny logotyp. De bytte först logotypen på sin hemsida och planerade, med största sannolikhet, att en månad senare rulla ut den nya logotypen överallt (butiker, skyltar osv).

Ett smart val av GAP var att först lansera den nya loggan på hemsidan. För gensvaret på logotypen var enstämmigt, över hela internet, att den var hemsk. Deras förra, som nu används fortfarande, är den de använt i 20 år och som har den välkända blåa kvadraten bakom sig. Den nya var den ni ser till höger. Tydligen var den nya inte bara ful utan bryter även mot välkända designprinciper. I den nya loggan är det en kvadratisk bild som sticker in bakom texten, något som stör hjärnans förmåga att fokusera på texten. Detta bör man undvika vid skapandet av en logotyp.

Annons

Gissningsvis hade GAP planerat en total utrullning av den nya logotypen. Efter all negativ kritik har de dock tagit bort loggan helt och återinfört den gamla. De säger nu att det var ett test och att de vill ha in förslag på en ny logotyp.

Källa (StorefrontBacktalk)
Källa (Adweek)

Annons