Facebookchefens bästa tips för att nå nya kunder

Berättar hur du ska göra för att lyckas 2018.

Snapchat, Youtube och Twitter i all ära. Facebook, och systernätverket Instagram för den delen, har en särskild plats när det kommer till e-handlarnas sociala nätverkande. Hur mycket man väljer att annonsera i nätverken är förstås en smakfråga, och det finns e-handlare som helt och hållet har övergett köpt annonsering för att istället satsa på att driva organisk trafik.

LÄS ÄVEN: Hur ska man angripa sociala medier?

Annons

Men hur ska man egentligen agera för att nå framgångar på Facebook och Instagram? Ehandel.se pratade med Johnas Liljegren, som i sin roll som Vertical Manager Retail Sweden, ansvarar för Facebooks team som arbetar med retail i Sverige. Tillsammans med sina kollegor har han tät kontakt med bland annat e-handlare, som marknadsför sig via den världsomspännande plattformen.

- Tanken är att vår plattform ska ge alla tillgång till samma verktyg. Det är en stor skillnad mot traditionella medier, som man oftast behöver ha resurser för att använda, säger Johnas Liljegren till Ehandel.se.

"Färre men värre är effektivt"

Johnas Liljegren tycker att e-handlare ska se Facebook som ett nytt sorts skyltfönster, där man har möjlighet att visa upp sina varor och på så sätt bygga upp en efterfrågan. Han har tre huvudsakliga tips för hur man bäst driver försäljning via Facebook och Instagram; Att sätta upp ett bra mål, att se till att nå ut i flödet och att använda sin data för att identifiera målgrupper.

- Konkurrensen är stenhård och det gäller att ha en genomtänkt annonsering för att den ska nå ut på bästa sätt. Det är viktigt att tänka på att anpassa annonseringen till mobilen, för det är där de flesta tittar. Och du har väldigt kort tid på dig att fånga någons uppmärksamhet, säger Johnas Liljegren, och passar på att rekommendera videor.

Är det bättre att lägga mer pengar på få annonser eller tvärtom?

- Färre men värre brukar vara en effektiv strategi.

"Innehållet går mot video"

De företag som har tid och resurser till att ta fram mycket kampanjmaterial kan enligt Johnas Liljegren med fördel göra det också. Om så inte är fallet tycker han däremot att det är bättre att satsa på ett fåtal genomarbetade annonser, och sedan låta Facebook göra en så stor del av jobbet som möjligt.

LÄS ÄVEN: Snapchat gör entré och Facebook kvar på plats 1

Annons

Den som väljer att marknadsföra sig med Facebook och Instagram kan antingen hålla annonserna separata från varandra, eller låta Facebook avgöra på vilken plattform och hur ofta de ska synas.

- Även om det finns skillnader, till exempel Instagram Stories som nu har blivit väldigt populärt, så är det samma annonshanteringssystem och det finns mycket likheter mellan nätverken. Till exempel att båda är nyhetsflöden och att innehållet går mer mot video. Jag tycker att man ska låta båda nätverken komplettera varandra.

Inte säkert organiska inlägg syns

Johnas Liljegren menar att många företag just nu går från att bara arbeta med organisk trafik, till att kombinera det med köpt trafik. Han varnar för att man genom organisk trafik främst når befintliga följare. 

- Att jobba organsikt är bra i lojalitetssyfte, men det är svårare att nå nya kunder på det sättet. Det är inte heller säkert att dina fans nås av organiska inlägg, eftersom konkurrensen som sagt är tuff. Med annonsering kan du rikta in dig mot en ny målgrupp på ett annat sätt.

Men tycker du ändå att det är smart att använda båda delarna?

- Ja, men då ska man ha klart för sig att man behöver ha koll på sin data för att veta vem det är man når ut till så att man kan anpassa sina inlägg för den målgruppen.

LÄS ÄVEN: Snart kan det bli svårare att synas på Instagram

Utöver att man måste testa sig fram, utvärdera och förstå hur kommunikationen man gör påverkar försäljningen, återkommer Johnas Liljegren till att det är viktigt att sätta upp ett bra mål för att lyckas med sin annonsering.

Han berättar om en bekant som driver en lokal butik med skidutrustning på en ort i norra Sverige, och som lyckades få igång och öka sin försäljning i en annan svensk stad. Detta ska ha skett uteslutande genom att han annonserade på Facebook och riktade in sin reklam till personer som bodde i den aktuella staden.

- Då kan man direkt se vilken effekt Facebook-annonseringen har gett. Och det finns massor av liknande exempel. Det behöver inte vara så avancerat, säger Johnas Liljegren, och instruerar:

- Ta fram ett bra erbjudande och försök att formulera det så bra och attraktivt som möjligt.

Flitiga testare belönas

Utöver att satsa på video, som alltså är väldigt hett just nu, tipsar Johnas Liljegren om att både Facebook och Instagram har informationssidor man kan ta del av.

- Men mest handlar det om att prova dig fram och testa vad som funkar för just ditt företag. Det är när man jobbar med verktyget som man lär sig hur det fungerar.

Annons