Flash sale-jättar slås ihop för att nå en miljard dollar

"Placerar oss bland de främsta av e-handelns tillväxtföretag".

E-handlare som jobbar med tidsbegränsade erbjudande var mycket hett för några år sedan och företag som Gilt Groupe och Rue La La visade snabb tillväxt. I takt med att e-handeln mognat så verkar dock intresset för så kallade flash sales dalat något. Gilt Groupe var en gång i tiden värderat till en miljard dollar men köptes upp av Hudson’s Bay Company för 250 miljoner dollar 2016.

Gilt och Rue La La kan liknas vid svenska Campadre som också är en medlemsklubb med tidsbegränsade erbjudanden.

Annons

"Snabbt överstiger en miljard"

Nu meddelar Rue La La att de förvärvar Gilt Group. Köpesumman delges tyvärr inte men bolagen ska tillsammans bilda Rue Gilt Groupe och den nya flash sale-gruppen ska tillsammans ha 20 miljoner medlemmar.

- Denna transaktion placerar Rue Gilt Groupe bland de främsta av e-handelns tillväxtföretag. Våra två distinkta varumärken har stora och starkt engagerade kundbaser, avancerad teknik och mobilt ledarskap. Med ökad skala och effektivitet förväntar vi oss att tillväxtpotentialen snabbt gör att vi överstiger en miljard dollar i total försäljning, säger Michael Rubin, styrelseordförande på Rue La La.

Rue La La delger som sagt inga siffror men säger att de hade ett rekordår i fjol med ökad omsättning och lönsamhet.

Annons