Foodpanda tuggar vidare med nytt raketbränsle

Foodpanda har fått in ytterligare 60 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Rocket Internets matbeställningstjänst som finns i ett 40-tal länder, främst på tillväxtmarknader, kommer att använda pengarna för att utöka försprånget till sina konkurrenter.

Rocket Internets matbeställningstjänst fortsätter att locka investeringar. I februari fick man in 20 miljoner dollar i riskkapital, samma summa som man plockade in drygt ett år tidigare. Nu är det dags igen, men den här gången är summan aningen högre.

Foodpanda som idag är verksamt på ett flertal tillväxtmarknader har tagit in ytterligare 60 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda från en grupp investerare där bland annat Rocket Internet AG själva finns med.

Annons

– Den senaste finansieringen är den tredje betydande omgången av investeringar för Foodpanda, som nu har tagit in lite mer än 100 miljoner dollar sedan starten 2012, säger Ralf Wenzel, medgrundare och vd för Foodpanda.

Tre olika varumärken

Med den senaste finansiering planerar Foodpanda att expandera på redan befintliga marknader som Asien, Afrika, Östeuropa, Mellanöstern och Latinamerika. Det för att öka försprånget innan börsnoterade och välfinansierade rivaler som GrubHub, DeliveryHero eller Just-Eat ger sig in i kampen.

Foodpanda verkar under namnet Hellofood i Latinamerika, Afrika och Mellanöstern och som Foodpanda i Asien och Östeuropa. Nyligen förvärvades även den ryska rivalen DeliveryClub, ett varumärke man fortsatt att använda sig av i 19 ryska städer.

Totalt finns Foodpandas tre varumärken i 501 städer i 40 länder. Dessa drivs av en central grupp baserad i Berlin som utvecklar teknik och marknadsföring för de olika landscheferna för att öka deras lokala försäljning.

Totalt har man mer än 30 000 kunder och det är allt från restauranger och små butiker till stora kedjor som 7-Eleven och KFC, som betalar provision på varje order som behandlas av Foodpandas olika enheter.



Källa: ReCode

Annons