Annons

Fria returer inom E-handeln fortsätter att beröra

Fria returer inom E-handeln fortsätter att beröra

2014-02-17 14:21

Debatten om fria returer rullar vidare. Enligt många kostar det e-handlarna stora pengar och tvingar till och med vissa i konkurs. Men det finns de som tycker tvärtom. Returerna är inget som stjälper verksamheten och istället bör e-handlare fokusera på kundservice.

Fria returer är som vi vet ett hett ämne inom e-handeln och i förra veckan kunde vi läsa om hur returerna inom modehandeln ökat kraftigt i januari. Enkelt uttryckt ger det kunderna möjlighet att beställa en mängd olika modeller och storlekar för att sedan skicka tillbaka det man inte vill ha.

Det gör att många e-handlare måste ligga ute med stora pengar för kläder som tar betydligt längre tid att sälja än planerat. Något som Klas Ekdahl, som drev e-handelssajten Estella.se råkade ut för, och som inte var hållbart i längden.
– Det är jättetråkigt, men branschen är som den ser ut idag, olönsam. Inom en snar framtid tror jag det är många som funderar på hur man ska göra med returerna, säger Klas Ekdahl som tvingades lägga ner sin verksamhet, mycket beroende på de kostsamma returerna.

Är fel fokus

Enligt Klas Ekdahl har de stora aktörerna vant e-handelskunderna vid fria returer, något som gör det svårt för de mindre e-handlarna. Det har börjat diskuteras om att ta betalt för returerna, men det är något som kan slå tillbaka. Samtidigt finns det finansiärer som inte har hur stort tålamod som helst.
– De som satsat pengar i e-handeln vill ha en "kick-back", så vi kommer vi att få se en bubbla som spricker, säger Ekdahl, som även är verksam i organisationen e-handelsstaden Borås.
Men att peka ut fria returer som den stora boven i dramat är enligt Footways vd, Daniel Mühlbach, att göra det lite väl enkelt för sig. Istället bör e-handlare satsa mer på att ge konsumenterna en så bra service som möjligt.
– Det är fel fokus, returernas andel av kostnaderna är inget som stjälper verksamheten. Enkel returhantering är en viktig faktor för kundnöjdhet. Det e-handlarna ska fokusera på i stället är kundservice. Den största utmaningen är lagerbindningen vid långa inköpscykler, säger Daniel till Market.

Källor: SR.se, Market

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

danielandersson
2014-02-17 14:41

Det låter som om Ekdahl fått erfara sk Zalando-partyn

Kocken
2014-02-17 15:02

Zalando-partyn där man går back 7 % av omsättningen, annars får man inte vara med och leka!
Vi kommer förmodlingen att gå mot både fri frakt och fria returer om man ska vara med att leka. Då måste nog de flesta tänka till både en och 14 gånger hur de ska kunna göra de utan att ha aktieägare som slänger pengar efter en.

friedrich
2014-02-17 15:28

Med zalandos extrema tillväxt kan jag iofs tycka att det är förståligt med minus resultat. Med det inte sagt att minusresultatet ska få skena okontrollerat.

Utan tillåtelse till minusresultat så hade tillväxten lyst med sin frånvaro, och det hade ju inte varit bra det heller.

Negativ tillväxt (nära på) och minusresultat är inget kul, hint hint cdon.

Kocken
2014-02-18 06:31

freidrich, Sant de du skriver. Men problemet återstår även "när" Zalando ska börja göra resultat.
Det är svårt att börja ta betalt för något man bjudit på. Framför allt på nätet där en liknande butik som fortfarande bjuder på det är en sekund bort. De glömmer många bort när de säger att de är ok att gå back så länge man gör tillväxt.

Prix
2014-02-18 18:09

Kocken, det roliga är ju att den "liknande" butiken som är en sekund bort säkert bjuder på det för sin konkurrent började... Och där har vi en ond cirkel som går åter till att ingen kan ta bort det som man själva har skapat till "standard" med fri retur inom modesegmentet om inte alla gör det samtidigt, vilket inte komma att ske.

Kocken
2014-02-19 06:44

Prix,
Ja så är det.

Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons
Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta