Köpfest: Fullt ös i e-handeln när Sveriges mammor firas

Blommor, SPA-produkter och läsplattor bland årets storsäljare på nätet.

Vi kunde nyligen berätta att onlinehandeln med blommor ökade med över 200 procent inför förra årets Mors dag. På söndag är det dags igen och antalet blombeställningar på nätet ser ut att bli stort även i år. På Euroflorist strömmar beställningarna in och Charlotta Falk Lauritsen, Group Ecommerce Manager för Euroflorist, beskriver dagen som den viktigaste om man bortser från julförsäljningen.

- Det är vår näst största peak så den är väldigt viktig för oss. Vår försäljning under Mors dag kan påverka hela vårt budgetår. Väldigt många vill uppmärksamma sin mamma på mors dag och vi hjälper dem att göra det. Eftersom vi levererar på söndagen direkt hem till dörren och dessutom har en jättefin produkt så väljer många oss, säger hon.

Annons

Vad är det som säljer?

- Blommor med avsändarens hälsning levererad med bud hem till mottagaren känns personligt och är väldigt uppvaktande i sig. Det är en positiv upplevelse både för mottagaren och beställaren och det säljer. Det är dessutom väldigt enkelt och smidigt. Typiskt till Mors dag är en bukett med olika blommor i rosa färger, med en chokladstrut som tillägg.

"Tror att många får platta paket"

Men alla vill inte köpa blommor. Eller så väljer man kanske att kombinera buketten med en bok. Även på Adlibris är det nämligen en hel del kommers inför mödrarnas dag.

- Vår läsplatta Adlibris Letto Frontlight har sålt väldigt bra de senaste veckorna så vi tror att många mammor kommer att få ett platt paket i år, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.

Hos Adlibris är det dock inte bara Mors dag-kampanjen som drar trafik för närvarande. Många passar också på att handla presenter till dop, bröllop och andra tillfällen.

Hur viktig är Mors dag för er verksamhet?

- Det såklart en viktig dag för oss eftersom det är ett tillfälle att rikta fokus på alla fantastiska mammor därute men vi ser som sagt ingen markant försäljningsökning i samband med dagen.

Det gör däremot personalen på Bluebox.se.

Annons

- Här är det fullt ös! Försäljningen ökar och vi märker att typiska "Mors dag-saker" säljer. Eftersom vi huvudsakligen säljer presenter är alla högtider viktiga för oss, säger Regina Katralen, PR-ansvarig på Bluebox.

Vad köper folk till sina mammor?

- Exempelvis Fyll-i-boken ”Kära mamma”, skålar med godis, lakrits, smycken eller olika spa-saker. En rolig pryl som tagit fart är också tesilen Nessie, en liten tesil som ser ut som sjöodjuret Nessie.

Många vill handla tesilen Nessie på Bluebox.se 

Popcorn och vin

Även på konkurrenten Coolstuff kommer beställningarna in i snabb takt. Malmöföretaget har laddat med kampanjer på sidan, nyhetsbrev och mer personal på lagret.

- Alla högtidsdagar är viktiga för oss. Julen, Alla Hjärtans dag och Halloween är de viktigaste. Sen kommer Mors och Fars dag, säger Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på Coolstuff.

Enligt Patrik Weiland säljer Coolstuff för närvarande extra många portabla hängmattor, popcornskålar, så kallade vinglasflaskor och fotmassagemaskiner.

- Så jag tror att våra kunder gillar att ligga i en hängmatta med fotmassage medan de äter popcorn och dricker vin.

Uppgång inom SPA-produkter

Sedan finns det förstås en stor andel Mors dag-firare som tänker att klassiska presenter som parfym och skönhetsprodukter alltid går hem. Nordicfeel.se har i år satsat på en hel kampanjsida där förslag på Mors dag-presenter säljs med rabatter på upp till 50 procent, något som ska ha gett bra resultat hittills.

- Alla dagar är viktiga dagar för oss och viktigast av allt är att hjälpa våra kunder med bra produkter oavsett om det är till någon som står nära eller till sig själv. Själva syftet i sig, att hitta något för att hylla sin mor är viktigt nog. Men i och med att denna bemärkelsedag infaller på en lönehelg så har vi totalt sett en rejält ökad trafik och försäljning inför veckoslutet, säger Henrik Löfberg, som är VD för Nordic E-Commerce Group där Nordicfeel ingår.

Finns det några skönhetsprodukter som går extra bra i år?

- På doftsidan säljer de kända varumärkena lite mer och jag tror man satsar på säkra klassiska kort som kanske dessutom förknippas med mor. Inom hud- och hårvård ser vi att det är lite mer vårdande och omhändertagande produkter som skämmer bort mottagaren. Självklart är vårt sortiment av SPA-produkter så som doftljus, lyxiga tvålar och badprodukter också uppskattat och här kan vi tydligt se en uppgång inför mors dag.

Annons