Fyra av fem spenderar mer för att få gratis leverans

80 procent av nätkunderna i Europa är villiga att spendera mer än minimigränsen för fri frakt.

Att onlinekunder gillar fri frakt är något vi vet sedan tidigare. Vi har även sett prov på att kunderna kan tänka sig att spendera lite extra för att komma upp i den fraktfria gränsen som vissa e-handlare använder sig av.

Något som en ny undersökning genomförd av YouGov, på beställning av JDA och Centiro, nu också klart och tydligt visar.

Annons

Enligt undersökningen, där 8 200 konsumenter i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Sverige deltog, svarade 80 procent att de kan tänka sig att lägga lite extra i kundkorgen om de fick fri frakt på köpet.

Ju snabbare, desto bättre

Hur snabbt beställningen kan levereras spelar dock också in i om kunden ska dryga ut sin kundvagn. 25 procent av de tillfrågade kan tänka sig att göra det om varorna kommer redan samma dag. 22 procent om de kommer dagen efter och om leveranstiden är mellan tre och fem dagar är det endast 15 procent som kan tänka sig det.

Även mellan länderna finns det en viss skillnad. En tredjedel av britterna är villiga att överskrida det minsta ordervärdet för leverans nästa dag, medan det i Frankrike bara är 16 procent som kan tänka sig att att göra det.

Annons