Glöm inte bort Bing när du annonserar i söken

E-handlare är ofta ganska tekniskt bevandrade och skulle förmodligen inte bli tagna med att söka via Microsoft sökmotor Bing. Men att köpa annonsering hos Bing kan däremot vara en bra idé.

Microsoft fortsätter fajtas med sökjätten Google. Microsoft går hårt fram med sin sökmotor Bing och försöker ta andelar av Google. Detta samtidigt som Google försöker ta marknadsandelar ifrån Microsofts olika tjänster.

Enligt de senaste siffrorna ska Bing nu ha 18 procent av sökmarknaden i USA. En siffra som förstås gör det intressant att annonsera hos Bing, vilket även skall vara billigare än hos Google.

Annons

I en intervju med SEO-byrån Pineberry i slutet av 2013 berättade deras grundare Stefan Mahlstein att man med stora volymer även bör titta på Bing för annonsering.

Detta är något som Pineberry nu utvecklat i ett blogginlägg där de förklarar hur Bing kan driva en hel del försäljning. Speciellt för de som riktar sig mot USA.

Bing samarbetar med Yahoo

I USA ska man nämligen via "Bing Ads" också nå användare av Yahoo. Vilket skall resultera i att man når 29 procent av den amerikanska marknaden för ett gissningsvis lägre pris än hos Google. Och även om Bings andel är mycket lägre i Sverige sägs den kunna inbringa en del pengar vid stora volymer:

– Har man exempelvis som e-handel intäkter från Adwords på 20 miljoner kronor på ett år så kan annonsering på Bing Ads potentiellt ge en miljon kronor till om man spelar sina kort rätt, skriver Michael Berman-Grutzky, sökmotorkonsult på Pineberry.

Enligt SEO-byrån skall det även vara relativt lätt att importera sina befintliga Google Adwords-kampanjer till Bing Ads.

Kontentan är att det blir allt mer attraktivt att även vända sina ögon mot Bing. Det kanske inte är världens bästa sökmotor men den lyckas vinna över allt fler användare. Detta i kombination med en låg klickkostnad gjorde att annonsutgifterna hos Bing ökade med 43 procent under det sista kvartalet förra året.

Vi gissar att tiden inte är inne för alla svenska e-handlare att hoppa handlöst över Bing Ads, men satsar man stort på sökordsannonsering bör man förmodligen inte glömma bort Microsofts sökmotor.

Annons

Annons