Godisprofil lämnar Cloetta – investerar i lakritsbutik

"Ska investera i snabbväxande entreprenörsdrivna bolag".

När Dani Evanoff för ungefär ett år sedan sålde Candyking-koncernen till det börsnoterade godisföretaget Cloetta, fick han en tjänst som som Pick & Mix Manager hos Candykings nya ägare.

"Lakritsrevolutionen har bara börjat" 

Nu väljer han att lämna godisgiganten bakom sig, för att istället satsa på det egna investmentbolaget Evanoff Group. Via det ska han investera i "snabbväxande entreprenörsdrivna bolag" inom snabbrörliga konsumentvaror (FMCG), heter det i ett pressmeddelande.

Annons

Och först ut är - kanske inte helt överraskande - ett bolag inom godisbranschen. Dani Evanoff ska nämligen gå in med pengar i butikskedjan Lakritsroten, ett bolag som specialiserat sig på att sälja lakrits via fysiska butiker och egen e-handel.

- Framtiden för alla lakritsfantaster ser ljus ut, både i Sverige och utomlands. Lakritsrevolutionen har bara börjat och jag är väldigt glad över att Evanoff Group är med på resan, säger Erik Dahlén, vd på Lakritsroten, i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Nätbutiken som vill få dig att äta upp datorn

Ska lägga kapital på rätt ställen

I samma veva investerar Dani Evanoff också i livsmedelssvarumärket Paolos, som drivs av TV-profilen Paolo Roberto.

- Med min passion för italiensk mat och Evanoff Groups erfarenhet från branschen ser jag fram emot att expandera kraftigt med Paolos under de kommande åren, säger Paolo Roberto.

Vilka bolag som härnäst står på tur för Dani Evanoffs investeringar är ännu okänt, men enligt egen utsago är planen att göra fler investeringar i år, samt att bygga upp en företagsgrupp med omkring tio bolag.

- I dag är det är ett stort gap på marknaden för hur det strukturerade kapitalet rör sig. Mitt mål är att styra om flödet så att det hamnar rätt i ett tidigt skede i bolag med stora förutsättningar att bli morgondagens vinnare, säger Dani Evanoff.

Annons
Annons