Annons

Golden Week gör avtryck i svensk e-handel Osaka under Golden Week

Golden Week gör avtryck i svensk e-handel

2018-10-11 09:23

När kineserna är lediga så ökar handeln världen över.

I förra veckan så ägde Golden Week rum i Kina. En vecka då många kineser är lediga och då passar på att shoppa loss både online och offline. Betalbolaget Adyen rapporter nu att Golden Week även gjort avtryck i den svenska e-handeln.

Den gyllene veckan, som tydligen är en av tre i Kina, ska enligt Wikipedia ha införts av den kinesiska regeringen 1999 i samband med Kinas nationaldag som ett sätt att stimulera landets inhemska turism och konsumtion.

En chans att åka på längre resor har dock tydligen också lett till att många sticker utanför Kina för att konsumera. De som stannar hemma verkar även vända sig till nätet för sina shoppingbehov. Enligt Adyen så ska användandet av kinesiska betalmetoder i Sverige ha ökat med 1,37 gånger under Golden Week, jämfört med veckan innan.

Annons
Annons

Ökade med 11,5 procent

Den fysiska handeln ska ha sett de kinesiska köpen öka med hela 40 procent, men svenska e-handlare ska inte ha stått utanför shoppingkalaset.

- Svensk e-handel, företag registrerade i Sverige, såg en ökning med 11,5 procent, konstaterar Adyen.

Kinesiska köp i svenska nätbutiker växte alltså med 11,5 procent under förra veckan. Det som kinesiska konsumenter helst handlar sägs vara kläder och mode.

- Huvudsakligen består transaktionerna vi ser på plattformen av affärsresenärer, men under Golden Week ser vi yngre kinesiska kunder på shoppingresor. De är mer benägna att betala med mobilen, och vi ser att Alipay och WeChat Pay ofta ersätter kontanter i de fallen, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta