Annons

Golden Week gör avtryck i svensk e-handel Osaka under Golden Week

Golden Week gör avtryck i svensk e-handel

2018-10-11 09:23

När kineserna är lediga så ökar handeln världen över.

I förra veckan så ägde Golden Week rum i Kina. En vecka då många kineser är lediga och då passar på att shoppa loss både online och offline. Betalbolaget Adyen rapporter nu att Golden Week även gjort avtryck i den svenska e-handeln.

Den gyllene veckan, som tydligen är en av tre i Kina, ska enligt Wikipedia ha införts av den kinesiska regeringen 1999 i samband med Kinas nationaldag som ett sätt att stimulera landets inhemska turism och konsumtion.

En chans att åka på längre resor har dock tydligen också lett till att många sticker utanför Kina för att konsumera. De som stannar hemma verkar även vända sig till nätet för sina shoppingbehov. Enligt Adyen så ska användandet av kinesiska betalmetoder i Sverige ha ökat med 1,37 gånger under Golden Week, jämfört med veckan innan.

Annons
Annons

Ökade med 11,5 procent

Den fysiska handeln ska ha sett de kinesiska köpen öka med hela 40 procent, men svenska e-handlare ska inte ha stått utanför shoppingkalaset.

- Svensk e-handel, företag registrerade i Sverige, såg en ökning med 11,5 procent, konstaterar Adyen.

Kinesiska köp i svenska nätbutiker växte alltså med 11,5 procent under förra veckan. Det som kinesiska konsumenter helst handlar sägs vara kläder och mode.

- Huvudsakligen består transaktionerna vi ser på plattformen av affärsresenärer, men under Golden Week ser vi yngre kinesiska kunder på shoppingresor. De är mer benägna att betala med mobilen, och vi ser att Alipay och WeChat Pay ofta ersätter kontanter i de fallen, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta