Annons

Håll i hatten för på fredag drar julhandeln igång

Håll i hatten för på fredag drar julhandeln igång

2014-11-25 09:46

På fredag smäller det. Då är det dags för fenomenet Black Friday, den stora shoppingdagen från USA som kommit att markera inledningen på julhandeln i ett flertal länder runtom i världen. Så även i Sverige där allt fler e-handlare nu gör sig redo med mängder av erbjudanden.

E-handlare runt om i landet rustar för fullt när Black Friday nu närmar sig, vissa till och med för en hel Black Week. CDON är en av de som hoppar på tåget i år igen efter förra årets försök att etablera en svensk e-handelsdag.

Något man gjorde tillsammans med ett antal e-handlare, bland annat Zalando som också satsar vidare på Black Friday.
– Förra året var Black Friday väldigt lyckat för oss. Vi sålde mer än tre gånger så mycket jämfört med en vanlig fredag, vilket motsvarar mer än 10 lastbilar fulla med paket till våra nordiska kunder. Vi ser fram emot julhandeln även i år, eftersom våra kunder uppskattar att shoppa på ett och samma ställe och gärna slipper julstressen i butikerna, säger Michael Lindskog, Country Manager Nordics för Zalando.

Dagen som omsätter mest

En annan e-handelsjätte som laddar batterierna är Komplett.se. I Norge har Komplett kört Black Friday i fem år och även i Sverige börjar det ta sig. Enligt Erik Johannesson, Sälj- och marknadschef för Komplett.se, är julhandeln redan igång så smått. Men under Black Friday sker en klar upptrappning i intensitet.

Han konstaterar också att Black Friday har blivit dagen som omsätter mest på hela året och i år väntar man sig runt 300 000 kunder.
– Våra prognoser visar att fler och fler väljer att handla sina julklappar på nätet för att spara tid i en hektisk period och resultatet av Black Friday berättar faktiskt något om hur julhandeln kommer att bli, säger Erik Johannesson.

Källa: Press (1, 2)
Bild: Komplett

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta