Här är de mest utsatta branscherna i det mobila skiftet

Köp via surfplattor dalar - men det spelar ingen roll.

Att mobilen är framtidens e-handelsenhet är ingen nyhet i sig. Men 2017 ser ut att bli det första året som mobila enheter kommer att stå för över 50 procent av intäkerna, enligt vårt mätverktyg Ehandel.se Analytics.

Redan i januari kunde vi rapportera om att mobila enheter förmodligen kommer att toppa 50 procent av e-handelsintäkerna i år. När vår analysavdelning nu återbesöker siffrorna i mars kan vi återigen konstatera att skiftet kommer att ske i år.

Annons

Utvecklingen för olika typer av enheter:

Detta trots att intäkterna via surfplattor dalar sett till helheten.

- Även om andelen intäkter som kommer in via surfplattor minskar så kommer de mobila enheterna tillsammans nå 52 procent av intäkterna i år enligt vår prognos, säger Joakim Andersen, analytiker och indexansvarig på Ehandel.se.

Detta betyder förstås samtidigt att vissa enskilda branscher kommer att ligga över 52 procent och andra under. Med tanke på det pågående skiftet tänkte vi titta lite närmare på hur det ser ut i olika branscher med andelen mobila intäkter.

Kategorier med stor andel mobila köp:

Historiskt sett har vi fått flest rapporter ifrån modebranschen om mobilens dominans. Främst handlade det för några år sedan om hur den mobila trafiken exploderade inom modebranschen. Andelen mobila intäkter inom Kläder & mode är redan nu förbi hälften vilket vi kan se i diagrammet ovanför.

Modebranschen är dock inte den med flest mobila köp. Utan som vi ser ovan är det skönhetsbranschen som leder ligan med 61 procent av sina intäker via mobila enheter. Skönhetskategorin följs av Sport & fritid med 56 procent och sedan kommer Kläder & mode med 52 procent, samma siffra som vi alltså räknar med att hela e-handelsbranschen kommer att ligga i snitt under 2017.

LÄS ÄVEN: Hur vi tvingade oss själva att tänka mobilt först

Annons

Annons