Annons

Här är de mest utsatta branscherna i det mobila skiftet

Här är de mest utsatta branscherna i det mobila skiftet

2017-03-22 13:40

Köp via surfplattor dalar - men det spelar ingen roll.

Att mobilen är framtidens e-handelsenhet är ingen nyhet i sig. Men 2017 ser ut att bli det första året som mobila enheter kommer att stå för över 50 procent av intäkerna, enligt vårt mätverktyg Ehandel.se Analytics.

Redan i januari kunde vi rapportera om att mobila enheter förmodligen kommer att toppa 50 procent av e-handelsintäkerna i år. När vår analysavdelning nu återbesöker siffrorna i mars kan vi återigen konstatera att skiftet kommer att ske i år.

Utvecklingen för olika typer av enheter:

Detta trots att intäkterna via surfplattor dalar sett till helheten.

- Även om andelen intäkter som kommer in via surfplattor minskar så kommer de mobila enheterna tillsammans nå 52 procent av intäkterna i år enligt vår prognos, säger Joakim Andersen, analytiker och indexansvarig på Ehandel.se.

Detta betyder förstås samtidigt att vissa enskilda branscher kommer att ligga över 52 procent och andra under. Med tanke på det pågående skiftet tänkte vi titta lite närmare på hur det ser ut i olika branscher med andelen mobila intäkter.

Annons
Annons

Kategorier med stor andel mobila köp:

Historiskt sett har vi fått flest rapporter ifrån modebranschen om mobilens dominans. Främst handlade det för några år sedan om hur den mobila trafiken exploderade inom modebranschen. Andelen mobila intäkter inom Kläder & mode är redan nu förbi hälften vilket vi kan se i diagrammet ovanför.

Modebranschen är dock inte den med flest mobila köp. Utan som vi ser ovan är det skönhetsbranschen som leder ligan med 61 procent av sina intäker via mobila enheter. Skönhetskategorin följs av Sport & fritid med 56 procent och sedan kommer Kläder & mode med 52 procent, samma siffra som vi alltså räknar med att hela e-handelsbranschen kommer att ligga i snitt under 2017.

LÄS ÄVEN: Hur vi tvingade oss själva att tänka mobilt först

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta