Här är retailjätten som blomstrar utan e-handel

Sociala medier duger gott?

Ett fåtal fysiska butiker håller fortsatt fast vid sin ståndpunkt. E-handel behövs inte, det räcker med att göra reklam för sig själv på andra sätt. Ofta är det lågprisföretag som resonerar så. Här hemma har vi exempelvis Lidl, som tycks vara den sista matkedjan utan e-handel och Ullared, som allt jämnt vägrar ge sig in i näthandelns värld.

LÄS ÄVEN: Trots trenden: Gekås vägrar att börja med e-handel

Annons

Men även utomlands finns liknande exempel. Exempelvis en klädjätte grundad i Irland. Där är klädkedjan känd som Penneys, medan vi i resten av Europa känner den som Primark. De är kända för sina låga priser, men har också flera gånger uppmärksammats för uppgifter om att arbetsförhållandena i deras fabriker ska ha lämnat en del övrigt att önska.

Växte med 9 procent

Det har dock inte stoppat dem. I sin senaste kvartalsrapport meddelade koncernen att de ökat försäljningen med 9 procent. Det går alltså ingen nöd på Primark, och kedjan tycks fortfarande inte har några planer på att starta e-handel.

- Vi har för närvarande inga planer på att införa onlinetransaktioner, skriver Chris Barrie, PR-kontakt på Associated British Foods, som äger Primark-koncernen, i ett mejlsvar till Ehandel.se

12 miljoner följare

Istället menar han att trots att Primark insett att köpprocessen “börjar online”, så innebär det inte nödvändigtvis att man måste ha e-handel.

- Vi har redan en stark effekt från sociala medier. Vi har 12 miljoner följare, inklusive mer än fem miljoner på Instagram. Så köpbesluten börjar online, när kunderna tittar på sina smartphones. Sedan går de vidare till butikerna och hittar produkten som de köper, skriver Chris Barrie.

Han menar dock också att Primarks låga priser gör att e-handel inte skulle vara lönsamt för deras del.

- Det är sant att vi inte har e-handel, men det beror på att våra priser är så låga att det inte är ekonomiskt. Men trots detta så är vår marknadsandel i Storbritannien, som är en av världens mest konkurrensutsatta marknader, starkt växande, både jämfört med fysiska och nätbaserade företag.

Liten påverkan av Brexit

Frågan om hur de som fysisk handlare ska kunna konkurrera med diverse e-handlare, menar han alltså redan är avgjort.

Annons

- Vi konkurrerar redan med dem på ett framgångsrikt sätt, sammanfattar Chris Barrie.

Inte heller det kommande utträdet ur EU för Storbritanniens del, tror han kommer att påverka Primark nämnvärt.

- Vi avvaktar utgången av förhandlingarna, men vår distributionskedja till Eurozonen är helt separerad från Storbritanninen, så utträdet kommer att ha en mycket mindre påverkan för oss än man hade kunnat tro, avslutar han.

Annons