Helishopter ska lyfta den sociala E-handeln

Vi läser idag om en ny tjänst vid namn Helishopter.com. De som står bakom detta projekt är bankchefen Jan Dinkelspiel och it-entreprenören Andreas Hassellöf. Helishopter skall vara en kombination av prisjämförelsesidor och den omåttligt populära tjänsten Pinterest.

Andreas Hassellöf, som är vd på Helishopter, säger följande om deras nya tjänst:

– Helishopter ska bli globalt. Vi säger att Helishopter ska bli ”where shopping begins”. För att nå det målet kommer vi kombinera det sociala med många praktiska shoppingfunktioner, vilket gör Helishopter unikt. Idag finns ingen startsida för att fatta bra köpbeslut, vid sök på Google måste du veta vad du vill ha och på prisjämförelsesajter får du ett hav av råd åt olika håll. Vad en främling tycker om storyn i en film eller designen på en handväska är helt irrelevant, det är kopplingen mellan produkt och person som gör att informationen blir spännande, berättar Andreas.

Annons
Annons

Det låter som en bra idé och tanken är att användarna skall inspirera och hjälpa varandra med sin shopping. Helishopter är helt enkelt ett socialt nätverk för shopping.

Frågan är om folk vill ha ännu ett social nätverk och då med fokus på shopping. Undersökningar den senaste tiden har visat att shoppar på Facebook inte varit någon supersuccé och Pinterests grundstomme är inte heller shopping, även om det nätverket ger mycket trafik till e-handlare.

De som börjar använda Helishopter borde dock vara medvetna om vad tjänsten är till för med tanke på dess slogan "the social shopping list". Bankchefen Jan Dinkelspiel tror att detta är ett vinnande koncept:

– Jag tror stenhårt på social shopping, Helishopter och Andreas. I USA står ROBO (research online, buy offline) för 45 procent av all detaljhandelsförsäljning. Det är många som inte vill eller vågar köpa på nätet eftersom de inte känner att de sitter på fullständig information. En social dialog med relevanta vänner, experter och andra kända personligheter är det som får en att våga klicka på köpknappen. Ta till exempel julklappen till min fru - en moderedaktör från London lade upp ett armband i sin Helishopterprofil och omedelbart visste jag att det var "rätt" och kunde via ett knapptryck hitta ett bra köpställe, säger Jan.

För oss, som inte är några shopoholics, förmedlar inte tjänsten den kärlek som Pinterest ofta bjuder på. Om detta är viktigt för Helishopters framgång vet vi inte. Vi önskar dock Jan och Andreas lycka till med sin nya tjänst. Med lite tur kan säkert Helishoptern lyfta.

 

Källa: e24, press

Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!