I jul lirar vi TV-spel medan roboten städar under granen

Det ser ut att bli en hel del spelkonsoler och städrobotar under granen i år, intresset för surfplattan är däremot fortsatt svalt enligt Teknikbarometern.

När HUI Research och Prisjakt släppte sin rapport Teknikbarometern, en indikator över konsumenternas köpintresse för hemelektronikprodukter på nätet, för september stod det klart att självgående städrobotar och gräsklippare var de hetaste elektronikprylarna för tillfället.

Något som verkar hålla i sig för under november var det återigen en hel del städrobotar, men även drönare, mediaspelare och smartklockor, som stoppades i de virtuella kundvagnarna. Den hetaste kategorin var dock spelkonsoler som ökade med hela 45 procent.

Annons

Man kan även konstatera att Black Friday hade en stor påverkan på onlinehandeln under november månad. Mellan augusti och oktober ökade köpintresset av elektronik med knappt 1 procent, för att i november öka med 17 procent jämfört med förra året.

– Vi märkte av en rejäl boom i köpintresse under Black Friday, då särskilt för elektronikprodukter. Tillväxten är extra imponerande då vi redan under förra årets Black Friday noterade en god ökning, säger Emil Hansson, vd på Prisjakt.

Ett skifte kan vara på väg

Men om spelkonsoler går åt som smör i solsken för tillfället, så är surfplattan desto svalare. Köpintresset för surfplattor fortsätter att minska, och har så gjort sedan toppnoteringen 2013. Och med tanke på att vi befinner oss en bra bit in i december är julklappsinköpen nu i full gång.

Julen och mellandagarna är en viktig period för hemelektronikhandeln och ett starkt försäljningsutfall är avgörande för många aktörer, men november blir i och med Black Friday en allt viktigare försäljningsmånad för detaljhandeln.

– Tidigare har vi sett att elektronikhandeln främst fokuserat på mellandagarna som reaperiod, men i takt med att Black Friday-fenomenet växer anar vi ett skifte, med tidigarelagd konsumtion. Det återstår att se hur konsumentbeteendet utvecklas på längre sikt, säger Lena Larsson, vd på HUI research.

Annons