Annons

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker

2018-05-15 16:30

Görs om till upplevelsecentrum för att möta e-handeln.

Cityhandeln i Sveriges stadskärnor är under press och landets köpcentrum möter en allt tuffare konkurrens från e-handeln, vilket vi har berättat om i ett flertal artiklar. Kort sagt verkar allt fler se en begränsad framtid för den fysiska butikshandeln.

LÄS ÄVEN: Fysisk handel slutar växa - e-handeln går mot 75 procent

"Teknologi stjäl vår uppmärksamhet"

Men ett företag som inte oroar sig för den utvecklingen är Ica, vars omsättning från e-handeln fortfarande är begränsad. I en ny rapport, som har fått namnet "Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030", konstaterar nämligen livsmedelsjätten att framtidens konsumenter kommer att fortsätta vilja handla i fysiska butiker.

- Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen, skriver Ica i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Annons
Annons

Att butiken blir "kundens vardagsrum" verkar enligt Ica betyda att man som besökare kan ägna sig åt flera saker när man kommer dit. Företaget listar träning, lek och cykelreparation som möjliga saker att kombinera sitt inköp med.

Konsumenterna påverkar utbudet

Dessutom ser Ica framför sig att tekniken kommer att spela en viktig roll i framtidens livsmedelsbutiker. År 2030 förväntar sig bolaget att restaurangmoduler och 3D-skrivare gör det möjligt att ta del av världens senaste mattrender direkt i den lokala Ica-butiken.

- De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen, i en kommentar.

Icas rapport uppges bygga dels på djupintervjuer med forskare och trendanalytiker och dels på undersökningar bland företag och konsumenter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta