Annons

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker

2018-05-15 16:30

Görs om till upplevelsecentrum för att möta e-handeln.

Cityhandeln i Sveriges stadskärnor är under press och landets köpcentrum möter en allt tuffare konkurrens från e-handeln, vilket vi har berättat om i ett flertal artiklar. Kort sagt verkar allt fler se en begränsad framtid för den fysiska butikshandeln.

LÄS ÄVEN: Fysisk handel slutar växa - e-handeln går mot 75 procent

"Teknologi stjäl vår uppmärksamhet"

Men ett företag som inte oroar sig för den utvecklingen är Ica, vars omsättning från e-handeln fortfarande är begränsad. I en ny rapport, som har fått namnet "Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030", konstaterar nämligen livsmedelsjätten att framtidens konsumenter kommer att fortsätta vilja handla i fysiska butiker.

- Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen, skriver Ica i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Annons
Annons

Att butiken blir "kundens vardagsrum" verkar enligt Ica betyda att man som besökare kan ägna sig åt flera saker när man kommer dit. Företaget listar träning, lek och cykelreparation som möjliga saker att kombinera sitt inköp med.

Konsumenterna påverkar utbudet

Dessutom ser Ica framför sig att tekniken kommer att spela en viktig roll i framtidens livsmedelsbutiker. År 2030 förväntar sig bolaget att restaurangmoduler och 3D-skrivare gör det möjligt att ta del av världens senaste mattrender direkt i den lokala Ica-butiken.

- De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen, i en kommentar.

Icas rapport uppges bygga dels på djupintervjuer med forskare och trendanalytiker och dels på undersökningar bland företag och konsumenter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktjättens nya tjänst ska öka handeln med Kina

Fraktjättens nya tjänst ska öka handeln med Kina

Relativt billigt och relativt snabbt.

Annons
Annons
Löwengrips VD berättar allt om intåget på Amazon

Löwengrips VD berättar allt om intåget på Amazon

Svenska e-handlaren finns snart hos Amazon i Storbritannien, Tyskland, USA och Spanien.

1
Beställde hem leksaker från Wish - samtliga underkändes

Beställde hem leksaker från Wish - samtliga underkändes

Svenska e-handlare manar till försiktighet.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hon gjorde GDPR till kampanj:

Hon gjorde GDPR till kampanj: "Kunde bli en positiv vibb"

E-handlaren som vägrade att skicka ännu ett GDPR-mejl.

1
Avgjort: Här är några av Nordens bästa <nobr>e-handlare</nobr>

Avgjort: Här är några av Nordens bästa e-handlare

Stor prisutdelning under gårdagskvällen.

Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent

Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent

"Jag kopplar aldrig in den igen".

Annons
Annons
Apotea samlar alla fraktbolag i en fraktapp

Apotea samlar alla fraktbolag i en fraktapp

All leveransinfo på ett ställe.

2
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Sportamore is looking for an experienced Purchasing Manager

Elodie Details AB söker:

Content Manager

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta