Annons

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker

2018-05-15 16:30

Görs om till upplevelsecentrum för att möta e-handeln.

Cityhandeln i Sveriges stadskärnor är under press och landets köpcentrum möter en allt tuffare konkurrens från e-handeln, vilket vi har berättat om i ett flertal artiklar. Kort sagt verkar allt fler se en begränsad framtid för den fysiska butikshandeln.

LÄS ÄVEN: Fysisk handel slutar växa - e-handeln går mot 75 procent

"Teknologi stjäl vår uppmärksamhet"

Men ett företag som inte oroar sig för den utvecklingen är Ica, vars omsättning från e-handeln fortfarande är begränsad. I en ny rapport, som har fått namnet "Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030", konstaterar nämligen livsmedelsjätten att framtidens konsumenter kommer att fortsätta vilja handla i fysiska butiker.

- Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen, skriver Ica i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Annons
Annons

Att butiken blir "kundens vardagsrum" verkar enligt Ica betyda att man som besökare kan ägna sig åt flera saker när man kommer dit. Företaget listar träning, lek och cykelreparation som möjliga saker att kombinera sitt inköp med.

Konsumenterna påverkar utbudet

Dessutom ser Ica framför sig att tekniken kommer att spela en viktig roll i framtidens livsmedelsbutiker. År 2030 förväntar sig bolaget att restaurangmoduler och 3D-skrivare gör det möjligt att ta del av världens senaste mattrender direkt i den lokala Ica-butiken.

- De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen, i en kommentar.

Icas rapport uppges bygga dels på djupintervjuer med forskare och trendanalytiker och dels på undersökningar bland företag och konsumenter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta