ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker

Görs om till upplevelsecentrum för att möta e-handeln.

Cityhandeln i Sveriges stadskärnor är under press och landets köpcentrum möter en allt tuffare konkurrens från e-handeln, vilket vi har berättat om i ett flertal artiklar. Kort sagt verkar allt fler se en begränsad framtid för den fysiska butikshandeln.

LÄS ÄVEN: Fysisk handel slutar växa - e-handeln går mot 75 procent

Annons

"Teknologi stjäl vår uppmärksamhet"

Men ett företag som inte oroar sig för den utvecklingen är Ica, vars omsättning från e-handeln fortfarande är begränsad. I en ny rapport, som har fått namnet "Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030", konstaterar nämligen livsmedelsjätten att framtidens konsumenter kommer att fortsätta vilja handla i fysiska butiker.

- Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen, skriver Ica i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Att butiken blir "kundens vardagsrum" verkar enligt Ica betyda att man som besökare kan ägna sig åt flera saker när man kommer dit. Företaget listar träning, lek och cykelreparation som möjliga saker att kombinera sitt inköp med.

Konsumenterna påverkar utbudet

Dessutom ser Ica framför sig att tekniken kommer att spela en viktig roll i framtidens livsmedelsbutiker. År 2030 förväntar sig bolaget att restaurangmoduler och 3D-skrivare gör det möjligt att ta del av världens senaste mattrender direkt i den lokala Ica-butiken.

- De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen, i en kommentar.

Icas rapport uppges bygga dels på djupintervjuer med forskare och trendanalytiker och dels på undersökningar bland företag och konsumenter.

Annons
Annons