Annons

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-Gruppen

ICA:s framtidsprognos: Fortsatt handel i fysiska butiker

2018-05-15 16:30

Görs om till upplevelsecentrum för att möta e-handeln.

Cityhandeln i Sveriges stadskärnor är under press och landets köpcentrum möter en allt tuffare konkurrens från e-handeln, vilket vi har berättat om i ett flertal artiklar. Kort sagt verkar allt fler se en begränsad framtid för den fysiska butikshandeln.

LÄS ÄVEN: Fysisk handel slutar växa - e-handeln går mot 75 procent

"Teknologi stjäl vår uppmärksamhet"

Men ett företag som inte oroar sig för den utvecklingen är Ica, vars omsättning från e-handeln fortfarande är begränsad. I en ny rapport, som har fått namnet "Lycka, Data, Mening - Konsumenten 2030", konstaterar nämligen livsmedelsjätten att framtidens konsumenter kommer att fortsätta vilja handla i fysiska butiker.

- Butiken blir kundens vardagsrum och en förlängning av hemmet där man söker aktiviteter, nya upplevelser, social samvaro och njutning. Utvecklingen är ett resultat av en växande uppfattning att teknologi stjäl vår uppmärksamhet, vår tid och gör oss olyckliga. År 2030 vill konsumenterna istället träffas, umgås och uppleva saker tillsammans med andra och med alla sinnen, skriver Ica i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel omsatte 420 miljoner kronor

Annons
Annons

Att butiken blir "kundens vardagsrum" verkar enligt Ica betyda att man som besökare kan ägna sig åt flera saker när man kommer dit. Företaget listar träning, lek och cykelreparation som möjliga saker att kombinera sitt inköp med.

Konsumenterna påverkar utbudet

Dessutom ser Ica framför sig att tekniken kommer att spela en viktig roll i framtidens livsmedelsbutiker. År 2030 förväntar sig bolaget att restaurangmoduler och 3D-skrivare gör det möjligt att ta del av världens senaste mattrender direkt i den lokala Ica-butiken.

- De senaste årens tydliga utveckling av mikroverksamheter inom allt från mat och dryck till retail och upplevelser, i kombination med en ökad relevans för lokal produktion, kommer föra med sig en stark lokalisering av fysiska butiker. Butikernas utbud kommer i större utsträckning att påverkas av konsumenterna, vilket ger utrymme för experimentell och småskalig handel, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA-gruppen, i en kommentar.

Icas rapport uppges bygga dels på djupintervjuer med forskare och trendanalytiker och dels på undersökningar bland företag och konsumenter.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta