IKEA:s nya app – en mix av AR och shopping

Testas på utvalda marknader.

En helt ny app med inspirerande content, utbyggda sökfunktioner, recensioner och olika typer av AR-funktioner. Så skulle man kunna beskriva IKEA:s nya app som just nu smygs ut på marknaden.

Ska underlätta i fysisk handel

Enligt uppgifter till nyhetssajten Retail Dive kommer appen - som tidningen tycker har vissa likheter med Pinterest - först att lanseras i Frankrike och Nederländerna för att sedan rullas ut till fler stora marknader senare i år.

Annons

Exakt hur den nya appen kommer att se ut och fungera är fortfarande oklart, men tanken är att den ska underlätta för kunder som handlar i något av IKEA:s varuhus. Faktum är att den verkar påminna om H&M-appens "in-store"-funktion, som vi berättade om i fredags.

LÄS ÄVEN: H&M: "Accelererar vår omnistrategi och transformation"

Ska göra IKEA mer tillgängligt

Användaren ska exempelvis kunna hålla appen mot tyget på en IKEA-möbel och på så sätt få information om hur den aktuella produkten hade sett ut i andra färger och material. På så sätt ska varor som inte finns i lager i den aktuella butiken kunna ses i appen, vilket i sin tur förväntas föra med sig ökad e-handelsförsäljning.

Enligt Retail Dive är den nya appen att se som ett "äktenskap" mellan IKEA:s existerande appar IKEA Place och IKEA Store. Det kommer att gå att handla direkt i appen, som ännu inte har fått något namn.

- Vårt mål är att göra IKEA mer tillgängligt. För att göra det erbjuder vi nya och annorlunda vägar att handla IKEA:s produkter - online, på avlägsna platser och i stadscentrum. Det handlar om att ta IKEA-upplevelsen närmare fler människor runt om i världen, säger en talesperson för IKEA till Retail Dive.

Annons