Investerar igen – blir största ägaren i KidsBrandStore

Går in med ytterligare 60 miljoner.

KidsBrandStore, som under sitt senaste verksamhetsår ökade med 100 procent och nådde 65 miljoner i omsättning, har nu fått ett nytt tillskott i kassan. Investmentbolaget eEquity, som för två år sedan gick in med 21 miljoner kronor i bolaget, har nu valt att skjuta till ytterligare 60 miljoner.

LÄS ÄVEN: KidsBrandStore ökar med 100 procent och når 65 miljoner

Annons

- Vi har varit delägare i det här bolaget i två år. Under den tiden har bolaget fyrdubblat sin storlek, och vi ser stor potential för fortsatt tillväxt, säger Magnus Wiberg, partner på eEquity, till Ehandel.se.

"En summa som passade bra"

Den nya investeringen innebär att eEquity blir majoritetsägare i KidsBrandStore, även om de inte vill uppge exakt hur stor andel de kommer att inneha. Magnus Wiberg menar att eEquity och KidsBrandStores grundare Mikael Arnåsen och Peter Markstedt har samma inställning till bolaget och hur det ska utvecklas i framtiden.

- För oss spelar det inte så stor roll om vi är minoritets- eller majoritetsägare. Det här var helt enkelt en summa som passade bra att gå in med.

Butiker har gett fart i e-handeln

De senaste åren har KidsBrandStore öppnat fysiska butiker i ett antal köpcentrum runt om i Sverige. Planen är att de nya pengarna ska användas bland annat till fortsatt butiksexpansion. Exempelvis väntar en butik i Oslo.

LÄS ÄVEN: KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

- De vi har öppnat hittills har gått fantastiskt bra, och då särskilt i syfte att boosta e-handeln i varje region. Vi kommer att öppna fler butiker, både i Sverige och i övriga Norden, säger Magnus Wiberg.

Har ni planer på att även ta er an andra marknader?

- Nej, vi kommer att fokusera framför allt på Norden.

Annons

Eequity har sedan 2010 investerat i ett antal e-handelsföretag, som till exempel Eleven, RoyalDesign, Caliroots, Footway och NA-KD.

Annons