Annons

Jarnos modestjärna gör planerad förlust på 94 miljoner Na-kds vd Jarno Vanhatapio menar att företaget ligger bra till ekonomiskt

Jarnos modestjärna gör planerad förlust på 94 miljoner

2018-06-26 09:45

NA-KD ökar förlusten med 34 miljoner kronor.

E-handelsföretaget NA-KD ökar sin förlust ytterligare. Från att ha gjort ett minusresultat på knappt 60 miljoner under 2016, ökade förlusten ytterligare, till 94 miljoner, under förra året. Det visar bolagets färska årsrapport. 

Ökade omsättningen med 150%

Nyligen kunde vi berätta att NA-KD ska ta Klarna Checkout med sig på sin pågående resa ut i världen. Samtidigt berättade företaget att de under förra året hade ökat omsättningen med 150 procent, till att omsätta 403 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Ehandlaren NA-KD tar med Klarna Checkout ut i världen

Samtidigt fortsätter dock resultatet alltså att visa minus.

Själv är dock företagets vd Jarno Vanhatapio nöjd med resultatet.

Annons
Annons
- Vår plan för året var att göra 95 miljoner i förlust så vi landade ganska bra jämfört med det, säger han till Breakit.

Expansion och nytt lager bakom förlust

Han menar att orsaken till den ökade förlusten bland annat beror på just företagets pågående internationella expansion, samt att de fått en ny plattform och halvautomatiserat sitt lager i Holland.

- 2017 var ett investeringsår och vi fortsätter även investera nu i 2018 då vi ser att volymen kommer att ge oss resultatutväxling även på nya marknader på sikt, säger han.

Vill se utväxling på varje kontorad

Samtidigt som både omsättningen och förlusten ökar förbättras också rörelsemarginalen med 12 procentenheter förra året, från -36,5 procent till -24,1 procent.

- Det som är viktigt för oss är att vi hela tiden ser att utväxlingen på varje kontorad ökar med volymen. Vi har en volymsiffra där vi kommer att nå lönsamhet. I Sverige och Tyskland är vi redan lönsamma, säger Jarno Vanhatapio.

Tyskland större än Sverige

I januari i år tog NA-KD även in 365 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Northzone och Eequity. Förra året ska Tyskland ha gått om Sverige som företagets största marknad.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta