Jonas Ogvall om D-Congress och e-handelns framtid

Om en vecka är det dags för årets upplaga av D-Congress att gå av stapeln i Göteborg. Vi passade på att fråga Jonas Ogvall, VD för Svensk Digitalhandel, vad han tänker om den kommande kongressen och om e-handelns möjligheter och utmaningar de kommande åren.

Det blir 39:e gången i år som D-Congress går av stapeln. Men det är bara tredje året som eventet sker i Göteborg. Och sammankomstens utveckling genom åren ger en ganska bra bild av vad som hänt med branschen på 40 år.

Vid starten 1978 hette evenemanget Stora postorderdagen, vilket senare byttes till Distanshandelsdagen. På den tiden var det postorderstaden Borås som fick hysa dåtidens distanshandlare.

Annons

- Det blev ett jättestort lyft när vi flyttade det till Göteborg för tre år sedan, konstaterar Jonas Ogvall.

"Handeln är i ständig förändring"

Med cirka 1700 besökare och ett 40-tal talare på totalt sex olika scener blir årets  D-Congress sannolikt det största hittills. Att dragplåster som den forna miljöpartisten Maria Wetterstrand och Ica-gruppens ledare Per Strömberg finns bland årets talare gör förstås också sitt till.

Och Jonas Ogvall tycker att det finns många goda skäl att besöka eventet.

- Handeln är i ständig förändring och det gäller att vara med i den förändringen. Under en dag har du chans att ta del av en stor del av det som händer och få hjälp av några hundra bolag som gör det enklare för handlarna. När du går därifrån ska du ha kunskap med dig så att du lättare kan nå dina affärsmål, säger han.

Han betonar också vikten av att e-handelsfrågor inte överlämpas på en person inom företaget och att han därför tycker att det är bra om representanter för hela företaget är på plats på D-congress.

E-handelns tillväxt största förändringen

Enligt Jonas Ogvall råder det ingen tvekan om vad som är den största förändringen som skett inom den digitala handeln de senaste åren.

- Den största förändringen är att e-handeln ökar med 16-17 procent per år. Nu står den digitala detaljhandeln för en tredjedel av ökningen inom all detaljhandel. Hela detaljhandeln ökade med 24 miljarder förra året och 8 av dessa kom från e-handeln.

Och den starka tillväxten kommer inte att avta.

Annons

- Nu tror vi att e-handeln kommer öka ned ytterligare 17 procent för 2017, men att butikerna inte kommer att öka lika mycket. Till detta hör att majoriteten av tillväxten i detaljhandeln sker online. Är du som handlare inte med där blir det tufft.

"Extremt konkurrensutsatt"

Men e-handelns framväxt leder enligt Ogvall också till hårdare konkurrens på marknaden i stort.

- Det är extremt konkurrensutsatt. Den digitala marknaden är ännu mer konkurrensutsatt än den fysiska handeln, för när jag sitter vid min skärm så kan jag söka på nån som säljer varan i vilket land som helst och göra den bästa dealen innan jag ens hunnit parkera bilen i den fysiska handeln.

Och han tror att just e-handel från andra länder kommer att öka rejält.

- Det kommer öka jättemycket, landsgränsen blir inte avgörande. Det som avgör var man handlar är vilket behov man har. Ibland vill jag ha ett lågt pris, ibland vill jag ha varan väldigt fort, då väljer jag det alternativet som passar mig bäst just då. Den bästa dealen är inte alltid densamma som det lägsta priset, säger Jonas Ogvall.

Målet: 50 procent ska handla på nätet

Svensk Digitalhandels mål är att 50 procent av handeln på sikt ska ske på nätet.

- E-handeln är en ganska omogen bransch än så länge. Mycket kan förändras och utvecklas.

Exempel på frågor som varit aktuella den senaste tiden är regeringens försök att förbjuda distanshandel med alkohol och geo-blockingen, som också är på god väg att förbjudas.

Vad gör ni för att hjälpa e-handlarna med de aktuella frågorna som diskuteras i branschen just nu?

- Vi försöker vara aktiva i debatten och träffa politiker och departementsfolk och påverka. Sen finns vi på plats i Europa också, vi är med i EMOTA och har en person på plats i Bryssel. Vi försöker också bidra till ökad kompetens, den digitala kompetensen i Sverige är väldigt låg, vilket inte är konstigt.

Får ni gehör för era ståndpunkter hos politiker och beslutsfattare?

- Ibland. Man får ligga på och gnata hela tiden och trycka till. Men hela konsumenträtten, dataskyddsdirektivet och sådana frågor, de besluten fattas inte i riksdagen utan i EU. Det är därför vi är där och påverkar.

Annons