Jotex vill visa att man är ett företag i förändring

Jotex är mitt uppe i en utvecklingsfas och inför höstens ompositionering satsar e-handelsföretaget på egendesignade möbler och ett nytt grafiskt uttryck.

I början av 2013 fick Boråsföretagen Ellos och Jotex ny ägare i Nordic Capital. Sedan dess har det snackats en hel del om Ellos, som är verksamma inom mode och hem, och deras satsning på e-handeln.

Ellos uttalade målsättning är att bli Nordens ledande e-handelsbolag för kvinnor och som ett led i satsningen har man under våren förvärvat ett svenskt makeupvarumärke, och till hösten ska Ellos lansera egna skönhetsvarumärken.

Annons

Men även Jotex är mitt uppe i en utvecklingsfas och inför höstens ompositionering och satsning, kommer man bland annat att bredda sitt sortimentet med nya produkter i högre kvalité och i ett större prisspann. Man kommer samtidigt att satsa på egendesignade soffor och fåtöljer.

– Det finns något för alla i den här satsningen. Vilken kvalité man vill ha på inredningen i sitt hem är individuellt och hos Jotex ska man hitta det bästa priset på just den kvalité man själv vill ha, säger Annika Höglund, marknadschef på Jotex.

10 miljoner besökare

Jotex grundades 1963 och har sedan dess utvecklats från att fokusera på gardiner och hemtextilier till att bli en av Sveriges ledande inredningsbutiker på nätet. Under 2014 hade man över 10 miljoner besökare på sajten som även prisats vid ett antal tillfällen.

I samband med den kommande höstkollektionen introduceras även ett helt nytt grafiskt uttryck och ny logotyp. Något man hoppas ska visa att Jotex är ett företag i förändring.

– Satsningen ska särskilt attrahera målgruppen köpstarka kvinnor som har inredning som största intresse. Med en tydlig profilering som inredningsspecialist ska fler kunder bli inspirerade att förnya sitt hem med hjälp av Jotex, detta utan att tappa den redan trogna kundbasen, säger Annika Höglund. 

Annons