Juldagen toppade Annandagen under årets nätjulhandel

Enligt en ny brittisk undersökning verkar den ökade e-handeln ha lett till att juldagen är på väg att ta över som den största shoppingdagen under mellandagsrean.

PCA Predict’s Big Data Labs har lanserat tidig statistik över den brittiska julhandeln och bland annat kommit fram till att onlineförsäljningen på juldagen i år ökade med rekordhöga 21 procent jämfört med samma dag förra året, enligt Internet Retailer. Allra flest valde att e-handla mellan 21 och 22 på kvällen.

Men några timmar senare verkar shoppingfesten redan ha börjat att mattas av. Onlinehandeln på Annandag jul minskade nämligen med 3 procent under samma period. Något PCA antar beror på att många e-handlare var ute ovanligt tidigt med bra erbjudanden till sina kunder.

Annons

- Eftersom säljare startade sin rea tidigt i år ser vi inte den vanliga strömmen av nätshopping på annandagen. Istället har kunderna haft möjlighet att handla online till rabatterade priser under hela julhelgen, säger Jamie Turner, medgrundare och utvecklingsansvarig på PCA Predict.

Stark Black Friday gav en tidig reasäsong 

Att Black Friday verkar ha slagit igenom stort i år antas också ha spelat en avgörande roll för när köpsugna kunder valde att strömma in hos nätbutikerna.

- Detta visar vilken monumental effekt Black Friday hade både på handlares och kunders shoppingvanor det här året. Det ska bli intressant att se om trenden håller i sig till nästa jul, säger Jamie Turner.

Över julen valde de flesta britter att handla via desktop (44 procent) eller på mobilen (42 procent). Endast 14 procent valde att ge sig ut på rean med en surfplatta.

Även om e-handeln i år skapade nya trender i den brittiska julhandeln var situationen i de fysiska butikerna mer traditionell. Där blev ökningen under annandagen 3,3 procent. 

Annons