Kinas e-handlare övervakas under Singles Day

I ett försök att få bukt med piratkopior och bedrägliga försäljningstaktiker kommer Kinas regering att hålla ett öga på landets e-handlare under årets stora shoppingdag.

På fredag är det dags för Kinas stora e-handelsdag Singles Day. Och precis som i fjol räknar Alibaba med att sätta nytt försäljningsrekord även i år.

Något som är fullt möjligt då e-handelsjätten utökat festligheterna till 24 dagar, med den 11 november som den stora finalen. Men nu varnas Alibaba, och andra ledande kinesiska e-handelsföretag, av kinesiska myndigheter.

Annons

Enligt Reuters har The State Administration for Industry and Commerce (SAIC) träffat representanter för Alibaba, JD.com, Amazon, Baidu, Tencent och ett flertal andra företag och varnat dem för att sälja piratkopior, uppge falska försäljningssiffror eller använda sig av bedrägliga försäljningstaktiker.

– SAIC kommer att stärka tillsynen och övervaka onlinemarknadsplatser för att tillsammans med branschens aktörer gemensamt skapa en onlinemarknad med rättvis konkurrens, skriver myndigheten i ett uttalande på sin sajt.

Köpta recensioner och kryddade siffror

Singles Day, som lanserades för sju år sedan av Alibaba, omsätter mer än både Black Friday och Cyber Monday i USA tillsammans och den mördande konkurrensen har lett till en rad anklagelser mot e-handelsaktörerna.

Band annat gällande falsk marknadsföring, köpta recensioner, försäljning av piratkopior och att vissa aktörer hindrat säljare från att sälja på andra marknadsplatser.

Alibaba har även anklagats för att krydda sina försäljningssiffror. Något som fick den amerikanska finansinspektionen att starta en utredning för att se om den kinesiska e-handelsjätten brutit mot amerikansk lagstiftning.

 

Annons