Kinneviks modegrupp på nätet växer kraftigt

E-handelsföretagen i Kinneviks och Rocket Internets globala e-handelsbolag, Global Fashion Group, växer i raskt takt. Det framgår i en ny rapport som släpptes under morgonen.

Kinnevik har under tisdagen släppt siffror för helåret 2014 för det globala e-handelsbolaget Global Fashion Group. En sammanslagning av de fem e-handelsföretagen Dafiti, Jabong, Lamoda, Namshi och Zalora där Kinnevik äger 25 procent.

Där kan man bland annat läsa att de fem modeaktörerna har en rask tillväxttakt. Brasilianska Dafitis omsättning steg exempelvis med 41,2 procent till 592,2 miljoner real under 2014, jämfört med föregående år.

Annons

Rörelsemarginalen (ebitda) landade däremot på minus 36,5 procent (-49,0 år 2013), och bruttomarginalen steg till 37,6 från 34,1 procent.

200 procent tillväxt i Mellanöstern

Ryska Lamoda såg en ännu större tillväxt, 84,4 procent till 9,496 miljoner rubel medan Zalora, Sydostasien och Australien, ökade sin försäljning med 70,5 procent till 117,3 miljoner euro.

Indiska Jabong mäktade med en tillväxt på 135,7 procent till 8,114 miljoner rupie medan Namshi, i Mellanöstern, såg en tillväxt på hela 215,2 procent till 169,7 miljoner dirham.

Samtidigt kan Kinnevik rapportera att Global Fashion Groups kassa uppgick till mer än 220 miljoner euro vid årsskiftet.

– Med ökande bruttoförsäljningsvärden och fortsatt stark försäljningstillväxt för Global Fashion Group, heminredningsföretagen Home24 och Westwing, samt de generella e-handelsbolagen Lazada, Linio och Jumia, tar bolagen vara på möjligheterna i sina respektive regioner och e-handelssegment. Det är också glädjande att se minskade förluster som andel av försäljningen samtidigt som alla bolag fortsätter att investera i sin marknadsposition, plattform och personal, säger Kinneviks vd, Lorenzo Grabau.

Annons