Annons

Klarna går ner under Halloween-försäljningen

Klarna går ner under Halloween-försäljningen

2012-10-30 10:47

I går eftermiddag gick betalleverantören Klarna ned och e-handlare som använder deras fakturatjänst fick problem med sina order. Vi har ställt några frågor till Klarna om gårdagens händelse som turligt nog löstes relativt snabbt.

I samband med driftstörningen hos Klarna fick vi även se faran i att använda en kassa ifrån en enda leverantör. Klarna Checkout dog nämligen helt hos de som var beta-testare. Kassan är dock i teststadiet och systemen kommer förmodligen se annorlunda ut vid lansering.

Vi ställde några frågor till Fredrik Lennström på Klarna om avbrottet och den nya kassan.

Hur lång nedtid handlar det om?

Vissa av våra system låg nere under cirka en timma och tjugo minuter.

Vad låg bakom de tekniska problemen?

Vi vet inte det helt säkert ännu, då vi initialt lagt allt fokus på att få upp systemet igen. En tänkbar förklaring kan vara att vi i dagarna installerat en ny funktion. Det kan vara så att den haft problem att kommunicera med andra delar av våra system, vilket lett till att det uppstått en kö. Kön har sedan byggts på undan för undan och till slut har vissa delar blockerats och stannat. Helt säkra på vad som hänt kan vi inte vara förrän analysen är klar.

Beror nedtiden på Halloween och den försäljningstopp som flera känt av?

Nej, så vitt vi kan bedöma just nu har det inte påverkat.

Vad ska ni göra för att undvika att detta händer igen?

Vi arbetar kontinuerligt att förbättra och utveckla våra system. När analysen av vad som hände är klar kommer vi att vidta åtgärder baserat på den.

Klarna Checkout är uppenbarligen i beta men påverkades, hur tänker ni kring detta och vad är den framtida planen här?

Vi arbetar kontinuerligt att förbättra och utveckla våra system. När Klarna Checkout är fullt lanserat kommer det vara separata system, vilket ökar säkerheten.

En sak som ökade frustrationen hos e-handlare var att en driftsida saknades. I och med att Klarna nyligen lanserat en helt ny hemsida och grafisk profil så har tydligen inte en driftsida hunnits sättas upp. En driftsida borde förstås vara prioriterat.

Lösningen för de som körde en beta av Klarna Checkout var givetvis att byta till en backup-kassa baserat på en annan leverantörs tjänster. Detta är förmodligen något alla borde ha och kanske även Klarna borde erbjuda en guide för hur de med Klarna Checkout kan falla tillbaka på en annan lösning när deras tjänst går ner. För om Google, Visa, Amazon, DIBS, Auriga mfl går ner, så kommer Klarna Checkout gå ner, även om det är ett separat system.

Vi gissar att Klarna är högst medvetna om denna svaghet och kanske har någon smart lösning för när systemen går ner. Det ska i alla fall bli intressant att följa julhandeln för de som använder Klarnas nya kassa, för det kommer fler beta-testare i november om vi förstått det hela rätt.

Driftstörningen diskuteras även här i vårt forum, där lösningar på problemet tas upp.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Annons
Annons
Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Annons
Annons
Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta