Annons

Klarna slänger tulpanen och går all-in med superkassan

Klarna slänger tulpanen och går all-in med superkassan

2012-09-14 20:09

Betalleverantören Klarna hade häromdagen sitt årliga partnerevent i Stockholms skärgård. Under denna träff, där även VD:n Sebastian Siemiatkowski deltog, framkom en del ny information om deras "superkassa", Klarna Checkout. När vi pusslar ihop informationen lyfts dock bilden utav ett helt nytt Klarna fram.

Vi vet att Klarnas kassa som fick en hel del uppmärksamhet för några månader sedan börjar närma sig lansering. I och med denna lansering verkar bolaget göra sig redo för stora förändringar. Ett bolag som tidigare sålde en fakturalösning kommer nu att gå över till att erbjuda en totallösning för hela kassan.

Klarna ska nämligen sluta expandera med sina befintliga produkter i andra länder. Alla nya marknader kommer uteslutande att erbjudas Klarna Checkout, enligt flera källor vi pratat med.

Tulpanen ryker i "nya Klarna"

Företaget ska även ändra sin grafiska profil och logotypen med den blåa tulpanen kommer försvinna. Vi gissar att det endast är namnet Klarna som kommer att lyftas framöver, likt andra stora bolag.

Några mer konkreta saker kring kassan är att priser och villkor ska lanseras i början av oktober. Då kommer även ett låst API finnas på plats där inga fler ändringar ska ske. En publik beta av tjänsten ska släppas i slutet av november. Redan nu sägs Klarna teckna beta-avtal med ett större antal e-handlare.

Alla väntar på priser och villkor

Som vi tidigare fått veta måste faktura vara gratis i Klarnas kassa och fakturering sker primärt via e-post. Pappersfaktura ska dock kunna väljas i efterhand om så önskas.

Det alla e-handlare väntar på är förstås priser och villkor. Där priset per transaktion ska vara det samma oavsett betalsätt.

Vi finner det intressant att Klarna går all-in med sin nya betallösning. Superkassan är uppenbarligen framtiden för bolaget och de verkar inte satsa halvhjärtat utan de vill verkligen göra sin nya tjänst till ledstjärnan.

Det går inte att sticka under stolen att de har mycket att tjäna på att ta över kassan hos e-handlare. Samtidigt känns det verkligen som att de följer sitt övergripande mål, att minska friktionen vid köp på nätet.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

2012-09-15 09:49

Att gå till roten med lökarna låter inte illa, Klarna växer och växer i mina ögon.

2012-09-16 14:19

Sks fakturan vara gratis så måste de sänka priset.

busbjörnen
2012-09-16 19:13

Är bara prisnivån okej så kommer vi helt klart att vara intresserade.
Man får tänka på att det kostar en del med kortbetalningar redan idag. Kan få en rejäl "sänkning" på fakturakostnaden om man kör hela kassan så tror jag det är helt rätt. Klarna kommer att kunna pressa bankerna rätt bra och lär betala betydligt mindre än oss små e-handlare, och då tjäna riktigt bra på varje kortbetald order.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta