Klarna slänger tulpanen och går all-in med superkassan

Betalleverantören Klarna hade häromdagen sitt årliga partnerevent i Stockholms skärgård. Under denna träff, där även VD:n Sebastian Siemiatkowski deltog, framkom en del ny information om deras "superkassa", Klarna Checkout. När vi pusslar ihop informationen lyfts dock bilden utav ett helt nytt Klarna fram.

Vi vet att Klarnas kassa som fick en hel del uppmärksamhet för några månader sedan börjar närma sig lansering. I och med denna lansering verkar bolaget göra sig redo för stora förändringar. Ett bolag som tidigare sålde en fakturalösning kommer nu att gå över till att erbjuda en totallösning för hela kassan.

Klarna ska nämligen sluta expandera med sina befintliga produkter i andra länder. Alla nya marknader kommer uteslutande att erbjudas Klarna Checkout, enligt flera källor vi pratat med.

Annons

Tulpanen ryker i "nya Klarna"

Företaget ska även ändra sin grafiska profil och logotypen med den blåa tulpanen kommer försvinna. Vi gissar att det endast är namnet Klarna som kommer att lyftas framöver, likt andra stora bolag.

Några mer konkreta saker kring kassan är att priser och villkor ska lanseras i början av oktober. Då kommer även ett låst API finnas på plats där inga fler ändringar ska ske. En publik beta av tjänsten ska släppas i slutet av november. Redan nu sägs Klarna teckna beta-avtal med ett större antal e-handlare.

Alla väntar på priser och villkor

Som vi tidigare fått veta måste faktura vara gratis i Klarnas kassa och fakturering sker primärt via e-post. Pappersfaktura ska dock kunna väljas i efterhand om så önskas.

Det alla e-handlare väntar på är förstås priser och villkor. Där priset per transaktion ska vara det samma oavsett betalsätt.

Vi finner det intressant att Klarna går all-in med sin nya betallösning. Superkassan är uppenbarligen framtiden för bolaget och de verkar inte satsa halvhjärtat utan de vill verkligen göra sin nya tjänst till ledstjärnan.

Annons

Det går inte att sticka under stolen att de har mycket att tjäna på att ta över kassan hos e-handlare. Samtidigt känns det verkligen som att de följer sitt övergripande mål, att minska friktionen vid köp på nätet.

Annons