Kompischatt ska ge fler avslutade köp i mobilen

Kan en chatt i shoppingappen öka konverteringen och avslutade köp i mobilen?

Indiens ledande e-handlare Flipkart har lanserat en ny funktion kallad Ping. Det är en del av deras mobila app och man hoppas att den ska leda till en roligare och mer social e-handelsupplevelse, och förstås fler köp.

Flipkarts produktchef Punit Soni förklarade igår under en presentation hur e-handeln hittills mest varit en ensam upplevelse. Detta samtidigt som shopping i den verkliga världen ofta är social och en upplevelse som delas med andra.

Annons

Enligt Flipkarts undersökningar är avsaknaden av det sociala en av de största barriärerna till e-handeln. Den nya funktionen Ping hoppas man nu ska kunna bryta denna barriär och få ännu fler att e-handla, speciellt i mobilen.

- Shopping i verkliga livet är en rolig upplevelse där du delar och visar vänner innan du genomför ett köp. E-handel har hittills varit en isolerande upplevelse där människor klicka på telefoner medan de sitter i sina kontorsbås. Vi försöker efterlikna social shopping med denna chat-funktion, säger Punit Soni, produktchef på Flipkart.

Ping ska vara i en begränsad testversion för inbjudna användare men väntas rullas ut till alla inom kort. Den nya funktionen gör det möjligt att snabbt fråga sina vänner om till exempel ett visst klädesplagg passar.

Funktionen att "shoppa tillsammans" finns alltså och man planerar samtidigt att låta kunderna fråga experter om exempelvis ett elektronikinköp, där man kan behöva hjälp med tekniken.

En lösning på den mobila handeln?

I framtiden hoppas man även kunna koppla på säljare på marknadsplatsen där kunderna sedan kan kommunicera direkt med dem. Du kanske vill ändra leveransadress eller dylikt och allt ska kunna ske i chatten Ping.

Vi rapporterade nyligen hur Flipkart inte har för avsikt att stänga sin webbutik till förmån för att endast köra e-handeln via sin mobila app. Något som systerbutiken Myntra faktiskt gjort. Flipkarts nya satsning med Ping ska dock vara ett steg på resan mot en bättre mobil handel.

- Ping har som mål att transformera e-handeln genom att låta användarna prata med varandra i realtid för att fatta beslut och bestämma sig för vad man ska köpa, säger Punit Soni.

Över 70 procent av trafiken till Flipkart är nu mobil och som vi vet konverterar den sämre och flera e-handlare testar nu olika knep för att få upp intäkterna i de mobila kanalerna. Flipkart hoppas att "shoppa tillsammans" med den nya funktionen Ping ska öka andelen avslutade köp.

Annons

Annons