Annons

Walmart planerar vinst genom förlust

"Konkurrenterna får hålla i sig när Walmart satsar online"

2015-10-23 09:55

En gästskribent på nyhetssajten venturebeat.com menar att detaljhandelskedjan Walmart gör helt rätt i att se förlust som ett naturligt inslag i sin onlineverksamhet om de ska kunna ta upp kampen med Amazon.

Angelica Valentine är Content Marketing Manager hos e-handelsleverantören Wiser. I ett inlägg på venturebeat.com tar hon upp att Amazon inte visade upp någon vinst under många års verksamhet, och konstaterar att inget talar emot att Walmart gör på samma sätt.

Sedan Walmarts VD Doug McMillon meddelat att företaget de kommande två åren väntar sig en viss förslust eftersom det planerar investeringar både i e-handel och i personalens löner, har en diskussion utbrutit i USA och en del handelsexperter ska enligt Angelica Valentine ha ifrågasatt Walmarts metod.

Drastisk plan tänkt att lyckas

Angelica Valentine menar däremot att Walmart, som i dag bara får in 3 procent av sina intäkter via onlinehandeln, gör helt rätt i att satsa på sin e-handel. Så länge företaget ser den som en sidoverksamhet får det helt enkelt acceptera att Amazon, som nu går med vinst för andra kvartalet i rad, leder loppet.

Annons
Annons
- Kunder vet att Amazon är kungen av renodlade e-handlare, men nu förstår Walmart hur snabbt onlinehandeln växer. I takt med att de digitala kunderna blir allt starkare som köpgrupp måste alla handlare prioritera online, särskilt eftersom områdets tillväxt sakta men säkert slår ut den traditionella handeln, skriver hon i inlägget.

Angelica Valentine ser det som att Walmart nu tar tag i att satsa på sin e-handel, vilket är nödvändigt om bolaget ska behålla sin ledande plats i framtiden.

- Konkurrenterna får hålla i sig. Walmart är inställda på att göra affärer och skulle säkerligen inte ha lanserat en så drastisk plan om de inte var säkra på att det skulle lyckas. Om två år vet vi hur det har gått, avslutar hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta