KungSängen går mot en starkare omnikanal

"Kunden påbörjar köpresan hemma".

I februari klev KungSängens delägare och styrelsemedlem, Peter Gustafsson, i rollen som vd på företaget. Han var inte helt färsk i den rollen då han redan under åren 2012 till 2016 var företagets vd. Men sängbranschen är just nu i ett skifte mot ökad digitalisering och KungSängen har meddelat tidigare att de står inför flera utvecklingssatsningar.

- Branschen står inför många spännande utmaningar framöver där jag bland annat ser service och digitalisering som viktiga delar i KungSängens utveckling, sa Peter Gustafsson, vd på KungSängen, i en tidigare kommentar.

Annons

LÄS ÄVEN: KungSängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

KungSängen har sedan ett och ett halvt år tillbaka jobbat på att förbättra och modernisera sitt affärssystem. Nu meddelar sängaktören att de har implementerat en lösning som effektiviserar KungSängens kärnprocesser från försäljning och lager till leverans, men också en integration till e-handel. Även en ny kassalösning som hanterar företagets sortiment på ett smartare sätt är med på listan. Dessa förbättringar stärker omnikanalen genom att koppla ihop butiken med webbutiken för att kunderna ska få samma utbud och erbjudanden oavsett om de handlar på online eller offline.

- När kunden själv har gjort början på köpresan hemma innebär det att butikspersonalen har mer tid till att hjälpa kunderna med de frågor som återstår, samt att de hinner hjälpa fler kunder än tidigare, vilket är otroligt bra, säger Peter Gustafsson i ett pressmeddelande. 

Annons