Annons

Lager 157:s VD om nya sajten: Stefan Palm, vd Lager 157

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

2018-08-17 16:00

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Efter att ha varit något av en doldis i e-handelssammanhang har Lager 157, som säljer bland annat kläder och skor,  under det senaste året presenterat nyhet efter nyhet gällande företagets försäljning på nätet. En av dem var ökad försäljning till företag, vilket i början av sommaren resulterade i en helt ny B2B-sajt.

LÄS ÄVEN: Lager 157 startar ny e-handel - vill förändra B2B

Nu har den nya B2B-handeln 157 Work varit uppe i ett par månader, och företagets vd Stefan Palm tror starkt på upplägget med ett sortiment som riktar sig till "det nya näringslivet".

- Man kan säga att det är ett utvecklingsprojekt som pågår, och som kommer av företagens behov. De unga människorna i näringslivet är vana vid e-handelslösningar, säger han till Ehandel.se.

"Mata på med ett bredare sortiment"

Lager 157 har medvetet försökt göra sin B2B-sajt så enkel som möjligt, för att göra det så smidigt som möjligt för företag att beställa. De behöver till exempel inte göra vad Stefan Palm beskriver som “komplicerade kreditlösningar”, vilket han menar är att se som ett tekniskt framsteg.

Under de kommande månaderna kommer den nya företagsbutiken att utökas med flera nyheter, som Stefan Palm vill avvakta med att delge några detaljer kring.

- Nu vet vi att det fungerar och att kunderna uppskattar den här servicen. Så nu gäller det att mata på med ett bredare sortiment.

Hur går det med försäljningen då?

Annons
Annons
- Kundutvecklingen är liten men vi har en naggande god kundbas i det här segmentet. De som handlar är flitigt återkommande kunder.

Vill hitta synergieffekter med B2C

Precis som de flesta andra företag som säljer varor till företag, erbjuder Lager 157 till exempel kredithantering för företag och en prislista som visar priserna exklusive moms. I övrigt är sajten dock inte helt olik sin systerbutik, som sysslar med försäljning till privatpersoner.

- B2B-sajten har ett unikt sortiment. Det kanske inte är så stor skillnad mot vårt B2C-sortiment, men det är unikt om man ser till företagssektorn, säger Stefan Palm, och fortsätter:
- Vi satsar snarare på att skilja oss mot våra konkurrenter, än att hitta skillnader inom vår egen verksamhet. Där vill vi snarare hitta synergieffekter.

Uppskattas av servicebolag

Hittills ska Lager 157:s sortiment, som ska vara välutvecklat inom bland annat jeans, ha tilltalat till exempel restauranger, hotell och eventföretag. Stefan Palm nämner också cateringföretag och andra typer av serviceföretag som exempel på kunder.

- Det är många små och medelstora företag som vi har som kunder i dag. Det känns som att en stor del av arbetsmarknaden är ganska inriktad på olika projektlösningar med mycket bemanningsföretag och så. Det försöker vi spinna vidare på.

Svagare sommarförsäljning

När vi pratade med Stefan Palm för ungefär ett år sedan, och han i samband med det delgav planerna för Lager 157:s e-handel, var ambitionen att den totalt sett skulle omsätta hundra miljoner under 2018.

LÄS ÄVEN: Så ska Lager 157 sälja för 100 miljoner i e-handeln

Och den målsättningen kvarstår, även om den varma sommaren har bromsat utvecklingen något.

- Juni och juli blev lite svagare än budgeterat så just nu ligger vi lite efter. Så det är lite att jobba ikapp men vi är inte långt ifrån.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Annons
Annons
Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta