Annons

Lavendla tar in 23 miljoner - siktar på utlandsexpansion Jakob Nordström med medarbetarna på Lavendla

Lavendla tar in 23 miljoner - siktar på utlandsexpansion

2018-01-18 12:05

Ska dubbla omsättningen 2018.

I våras stod det klart att begravningstjänsten Lavendla hade ökat med 600 procent på ett år och då gick mot en omsättning på 20 miljoner för helåret 2017. Nu kan vi avslöja att målet mer eller mindre nåddes, vilket innebär att bolaget gjorde en rejäl ökning från de 8,5 miljoner som omsättningen kom upp i 2016.

LÄS ÄVEN: Begravningstjänst på nätet ökade med 600 procent på ett år

- Omsättningen för i år landar på strax under 20 miljoner kronor. Alla siffror är inte helt klara än så vi vet ännu inte exakt, skriver Lavendlas vd Jakob Nordström i ett mejl till Ehandel.se.

Eequity och Bonnier Ventures går in

Enligt egen utsago har bolaget sedan starten 2014 hjälpt “tusentals familjer” att ordna begravningen online, och nu är siktet inställt på fortsatt expansion. Till hjälp har företaget tagit in 23 miljoner kronor från investerarbolagen eEquity och Bonnier Ventures.

Pengarna ska användas till att växa både i Sverige och utomlands.

Annons
Annons
- Pengarna går i huvudsak till att 1) bygga en IT-plattform som kvalitetssäkrar vår fortsatta tillväxt, 2) att skala upp marknadsföring och driva digitaliseringen snabbare genom att etablera kategorin begravning online, och 3) expansion i och utanför Sverige, förklarar Jakob Nordström.

Vilka marknader är ni intresserade av?

- Vi har i första hand för avsikt att etablera Lavendla som nummer ett online i Sverige. Sedan är målet att under året även expandera till nya marknader utanför Sverige. Då handlar det om Norden, men var i Norden är ännu inte bestämt.

Ska dubbla under 2018

Under 2018 siktar Lavendla på att dubbla omsättningen igen, och kommer alltså om allt går vägen att ha nått cirka 40 miljoner när året är över.

- Lavendla har på kort tid kommit att bli en ledande digital begravningsbyrå. Vi är imponerade av att Jakob och hans team har lyckats med att på så kort tid kombinera hög tillväxt med bra kostnadskontroll, och en ansvarsfullt driven verksamhet med exceptionellt starka omdömen från kunderna. De skapar valfrihet till ett bra pris. Vi ser fram emot att stödja dem i deras fortsatta resa, säger Dajana Mirborn, Investment Director på Bonnier Ventures, i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta