Annons

Lavendla tar in 23 miljoner - siktar på utlandsexpansion Jakob Nordström med medarbetarna på Lavendla

Lavendla tar in 23 miljoner - siktar på utlandsexpansion

2018-01-18 12:05

Ska dubbla omsättningen 2018.

I våras stod det klart att begravningstjänsten Lavendla hade ökat med 600 procent på ett år och då gick mot en omsättning på 20 miljoner för helåret 2017. Nu kan vi avslöja att målet mer eller mindre nåddes, vilket innebär att bolaget gjorde en rejäl ökning från de 8,5 miljoner som omsättningen kom upp i 2016.

LÄS ÄVEN: Begravningstjänst på nätet ökade med 600 procent på ett år

- Omsättningen för i år landar på strax under 20 miljoner kronor. Alla siffror är inte helt klara än så vi vet ännu inte exakt, skriver Lavendlas vd Jakob Nordström i ett mejl till Ehandel.se.

Eequity och Bonnier Ventures går in

Enligt egen utsago har bolaget sedan starten 2014 hjälpt “tusentals familjer” att ordna begravningen online, och nu är siktet inställt på fortsatt expansion. Till hjälp har företaget tagit in 23 miljoner kronor från investerarbolagen eEquity och Bonnier Ventures.

Pengarna ska användas till att växa både i Sverige och utomlands.

Annons
Annons
- Pengarna går i huvudsak till att 1) bygga en IT-plattform som kvalitetssäkrar vår fortsatta tillväxt, 2) att skala upp marknadsföring och driva digitaliseringen snabbare genom att etablera kategorin begravning online, och 3) expansion i och utanför Sverige, förklarar Jakob Nordström.

Vilka marknader är ni intresserade av?

- Vi har i första hand för avsikt att etablera Lavendla som nummer ett online i Sverige. Sedan är målet att under året även expandera till nya marknader utanför Sverige. Då handlar det om Norden, men var i Norden är ännu inte bestämt.

Ska dubbla under 2018

Under 2018 siktar Lavendla på att dubbla omsättningen igen, och kommer alltså om allt går vägen att ha nått cirka 40 miljoner när året är över.

- Lavendla har på kort tid kommit att bli en ledande digital begravningsbyrå. Vi är imponerade av att Jakob och hans team har lyckats med att på så kort tid kombinera hög tillväxt med bra kostnadskontroll, och en ansvarsfullt driven verksamhet med exceptionellt starka omdömen från kunderna. De skapar valfrihet till ett bra pris. Vi ser fram emot att stödja dem i deras fortsatta resa, säger Dajana Mirborn, Investment Director på Bonnier Ventures, i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta