Loop54 plockar in nya miljoner – tar sikte på Europa

Den svenska e-handelssökmotorn får ett tillskott på 10 miljoner kronor och nu sneglar bolaget utanför Norden.

Förra sommaren plockade Loop54 in 5 miljoner kronor från riskkapitalbolaget D-ax, Almi Invest samt ett antal affärsänglar. Nu är det dags igen när befintliga ägare valt att gå in med 10 miljoner kronor i den svenska sökmotorn som på senare tid lockat allt fler stora e-handelskunder.

Bland de som använder sig av Loop54 finns bland annat Coop Online, Länna Möbler, Siba, Office Depot, Stor & Liten, Nordic Feel och nyligen Teknikmagasinet. Enligt Robin Mellstrand, grundare och VD, har Loop54 idag runt 60 kunder.

Annons

– Från e-handelshållet går det strålande. Vi får kontinuerligt in nya kunder och alla som gör tester på lösningen ser väldigt bra resultat. Teknikmagasinet ökade konverteringen från sök med 30 procent och ingen av våra kunder slutar använda vår produkt trots att vi inte låser in dem i kontrakt - vilket såklart är väldigt kul, säger Robin Mellstrand.

Finland, Norge och Storbritannien

Utöver flera stora e-handelskunder har Loop54 bland annat även knutit till sig e-handelsplattformen Litium som samarbetspartner, samt den finska rekommendationsmotorn Nosto.

– Samarbetet med Nosto går fint, våra produkter kompletterar varandra väldigt väl och har nära kontakt. Samma sak gäller även Rich Relevance, vi jobbar side by side på till exempel XXL:s siter, säger Mellstrand.

Med nytt kapital på banken ska bolaget skruva upp tempot ytterligare och målet är att etablera sig i Europa. Loop54 har så sakta börjat rota sig i Finland och har precis anställt en säljare som ska jobba mot Norge samt en person som jobbar mot Storbritannien.

– Just Finland är extra roligt ur ett sökperspektiv, eftersom språket är så extremt komplext så har vi fått starka bevis på att motorn verkligen är språkagnostisk. Våra kunder där har också genererat väldigt starka resultat jämfört med andra lösningar, säger Robin Mellstrand.

Runt 20 anställda innan årets slut

Enligt Mellstrand har bolaget lyckats få ihop ett riktigt starkt team så här långt. Loop54 har gått från fyra till 15 anställda och ska växa med ytterligare fyra till sex personer under 2016.

Bolagets stora utmaning är dock att visa att man kan skala verksamheten utanför hemmamarknaderna. Något som kräver både tid, tålamod, tur och pengar men om man lyckas landa ett par starka kundcase i Storbritannien så ser det riktigt positivt ut.

– Internationellt ser vi våra största konkurrenter som SLI Systems och Nextopia, men även Algolia är på väg upp - även om de sistnämnda inte utvecklats direkt för e-handel så är det en tilltalande lösning ur ett utvecklarperspektiv.

Annons

Annons