Annons

Mat.se ska utmana MatHem med hjälp av Tacokungen

Mat.se ska utmana MatHem med hjälp av Tacokungen

2014-04-23 10:16

Tacokungen Lars-Olof Mattsson satte kryddtillverkaren Santa Maria på kartan. Nu vill han göra samma resa med Mat.se och det är frågan om en storsatsning på näthandeln. Målet är att bli den största matbutiken på nätet.

Lars-Olof Mattsson gjorde Santa Maria till ett miljardföretag. Under hans ledning gick kryddföretaget från en omsättning på 8 miljoner kronor 1968, till över 4 miljarder kronor 40 år senare. Bakom framgången låg satsningen på texmex som tog sin början 1990.

Efter att Lars-Olof Mattsson sålt Santa Maria till finländska Paulig har han hittat en ny marknad som kan stå inför en explosionsartad tillväxt, mat på nätet. Marknaden är i dag värd 2,5 miljarder kronor om året, en siffra som enligt Måns Danielsson, vd för Mat.se, kan växa åtta gånger inom fem till tio år.
– Jag är övertygad om att matförsäljning på nätet växer till 15-20 miljarder kronor per år i Sverige, säger Måns Danielson till Dagens Industri.

Ska bli störst

Lars-Olof Mattsson är tillsammans med sonen Ludwig Mattsson storägare i matsajten som sägs vara den största aktören inom mat på nätet i Göteborgstrakten. Försäljningen i årstakt ligger på 90 miljoner kronor, men det är en siffra som ska öka rejält den kommande tiden.

Med sin satsning utmanar Mat.se Stockholmsledande Mathem.se som har H&M:s vd Karl-Johan Persson som storägare. Inom kort väntar också notering på Nasdaq OMX småbolagslista First North, och vad målet för framtiden är hymlar man inte med.
– Det är viktigt för oss att bli störst inom mat på nätet. Det är en filosofi vi har med oss från Santa Maria, säger Lars-Olof Mattsson.

Källa: DI, ATL

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta