Annons

Mat.se ska utmana MatHem med hjälp av Tacokungen

Mat.se ska utmana MatHem med hjälp av Tacokungen

2014-04-23 10:16

Tacokungen Lars-Olof Mattsson satte kryddtillverkaren Santa Maria på kartan. Nu vill han göra samma resa med Mat.se och det är frågan om en storsatsning på näthandeln. Målet är att bli den största matbutiken på nätet.

Lars-Olof Mattsson gjorde Santa Maria till ett miljardföretag. Under hans ledning gick kryddföretaget från en omsättning på 8 miljoner kronor 1968, till över 4 miljarder kronor 40 år senare. Bakom framgången låg satsningen på texmex som tog sin början 1990.

Efter att Lars-Olof Mattsson sålt Santa Maria till finländska Paulig har han hittat en ny marknad som kan stå inför en explosionsartad tillväxt, mat på nätet. Marknaden är i dag värd 2,5 miljarder kronor om året, en siffra som enligt Måns Danielsson, vd för Mat.se, kan växa åtta gånger inom fem till tio år.
– Jag är övertygad om att matförsäljning på nätet växer till 15-20 miljarder kronor per år i Sverige, säger Måns Danielson till Dagens Industri.

Ska bli störst

Lars-Olof Mattsson är tillsammans med sonen Ludwig Mattsson storägare i matsajten som sägs vara den största aktören inom mat på nätet i Göteborgstrakten. Försäljningen i årstakt ligger på 90 miljoner kronor, men det är en siffra som ska öka rejält den kommande tiden.

Med sin satsning utmanar Mat.se Stockholmsledande Mathem.se som har H&M:s vd Karl-Johan Persson som storägare. Inom kort väntar också notering på Nasdaq OMX småbolagslista First North, och vad målet för framtiden är hymlar man inte med.
– Det är viktigt för oss att bli störst inom mat på nätet. Det är en filosofi vi har med oss från Santa Maria, säger Lars-Olof Mattsson.

Källa: DI, ATL

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta