Annons

Mobilen för att surfa och datorn för shopping

Mobilen för att surfa och datorn för shopping

2014-02-17 08:27

Mobila enheter, och främst smartphones, beskrivs ofta som en nyckelfaktor när det gäller e-handelns tillväxt på mindre utvecklade marknader. Men även om m-handeln fått en bra start är den inte dominerande, åtminstone inte än.

Det snackas ofta om att mobila enheter är de viktigaste plattformarna för e-handelns framfart på tillväxtmarknader. I början av veckan vurmade Flipkarts grundare och vd, Sachin Bansal, lite extra för m-handeln och konstaterade att smartphones kommer att vara en starkt bidragande faktor i Indien framöver.

– Över en halv miljard indier kommer att byta till smartphones under de kommande 5-6 åren. Det kommer att vara en stor drivkraft för e-handeln i Indien, säger Sachin Bansal.

Det här är en syn som delas av många och samtidigt får allt fler tillgång till Internet och e-handel tack vare mobila enheter. Men även om m-handeln fått en lovande start på tillväxtmarknader finns det utrymme att växa ytterligare.

Enligt en ny undersökning gjord av det japanska sociala nätverket Line, som även bedriver flash sales av välkända varumärken i Sydostasien, är smartphones den överlägset mest använda enheten när det gäller att e-handelssurfa på nätet. Men när det gäller att komma till avslut är det än så länge ganska jämnt skägg med den gamla hederliga datorn.

Smartphones i topp

Främst har man tittat närmare på sin användarstatistik i Thailand där man har 5,5 miljoner registrerade användare. Hela 89 procent valde att ta del av flash sales-erbjudanden via sin smartphone. Surfplattor hamnade på andra plats med 6 procent och datorn användes bara av 5 procent.

Men när det var dags att spendera pengar skiftade siffrorna något. Smartphones var fortfarande etta men bara med 56 procent, 42 procent satte sprätt på sina kulor med hjälp av datorn. Endast 2 procent via sin surfplatta.

Vad kan man dra för slutsats av detta? Kanske kan det vara så att mobilen är bra för att snabbt få sig en överblick av vad som finns där ute, men när man väl hittat något grottar man hellre ner sig lite extra med hjälp av datorn innan det är dags att slå till?

Det kan också vara så att e-handelssajter måste anpassas bättre för att m-handeln ska kunna nå sin fulla potential.

Postförskott populärt

Sheji Ho, marknadschef hos e-handelsleverantören aCommerce som Line använder sig av, påpekar att många dyra produkter sålt bra. Och även om man inte specificerat siffrorna verkar det som att dyra produkter helst köps via datorn medan billigare saker spontanköps från mobilen.

Han konstaterar också att möjligheten att betala kontant vid leverans var den mest använda betalmetoden för dyrare produkter.

– Det som var mest överraskande var hur bra de dyrare produkterna sålde. Vi tror att det beror på att kunderna har möjlighet att betala med postförskott. Det minskar det obehag många kunder känner över att betala på nätet och det ger även varumärken möjlighet att nå kunder i regioner där kreditkort inte är så vanligt, säger Sheji Ho.

 

Källa: Press, The Next Web

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta