Annons

Mobiltelefonen växer sig allt starkare inom E-handeln

Mobiltelefonen växer sig allt starkare inom E-handeln

2015-02-24 15:15

Den mobila handeln i Storbritannien bara växer. Enligt en ny rapport från den brittiska e-handelsorganisationen IMRG, och affärs-och teknikkonsultföretag Capgemini, står smartphones och surfplattor nu för 40 procent av onlineköpen. Samtidigt fortsätter telefonen att plocka andelar.

Enligt den nederländska betaltjänsten Adyen stod mobila betalningar för mer än en fjärdedel av de globala transaktionerna på nätet under det fjärde kvartalet 2014. På vissa håll var de mobila betalningarna ännu större än så.

I Storbritannien stod surfplattor och smartphones för hela 40 procent av onlineköpen under perioden november till januari. En ökning från 37 procent föregående kvartal och upp från 32 procent samma period förra året.

Surfplattorna har nått en platå

Samtidigt fortsätter de smarta telefonerna att ta en allt större andel av den mobila handeln i landet. För ett år sedan stod surfplattorna för 80 procent av köpen medan smartphones stod för de resterande 20 procenten.

Nu ska smartphones stå för en fjärdedel, 25 procent, och den utvecklingen tror man kommer att fortsätta.

Annons
Annons

– Smartphones fortsätter att utvecklas med stormsteg medan surfplattor nått vad som kan anses vara en platå, och i stort sett enbart fungerar som en ersättare till hemdatorn. Med nya investeringar, ständigt expanderande skärmar och en alltmer uppkopplad vardag, tror jag inte att det kommer att dröja länge innan smartphones går om surfplattor som den vanligaste mobila shoppingenheten, säger Adgild Hop, Retail Director på Capgemini.

Globalt sett är det redan mobiltelefonen som är den dominerande m-handelsenheten enligt Adyen, och även i Sverige ska mobilen regera. En utveckling som drivs på av att e-handlare och betalleverantörer anpassar sig till den mobila framtiden.


Källa: Press

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta