Nätbutik väcker ilska efter uteblivna leveranser

Nätbutiken Electronova har retat upp sina kunder. Uteblivna leveranser och obefintlig kundservice är några orsaker. Nu strömmar anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden in och polisen överväger utredning.

En av kunderna som drabbats av uteblivna leveranser är Andreas Bergman, 29, som beställde en smartphone av märket Samsung Galaxy i mitten av juni. Efter att ha kollat upp företaget på olika prisjämförelsesajter slog han till.

– Vissa hade klagat på sena leveranser, men varorna kom fram. Därför bestämde jag mig för att köpa, säger han i en intervju med Aftonbladet.

Annons

Andreas betalade för telefonen med förskottsbetalning, det enda sättet som var möjligt. Ordern gick igenom, men någon telefon har han inte sett röken av.

– Jag mailade och ringde men fick inget svar. Det var först när jag skrev på Prisjakts forum som de svarade mig. De skrev att leveranserna var sena på grund av midsommar och annat. Jag godtog det och gav dem en vecka till.

Men sedan dess har Andreas inte hört något, och han är inte ensam. Under den senaste månaden har ARN fått in tio anmälningar från privatpersoner mot företaget och hos Prisjakt verkar ytterligare kunder vara drabbade.

Släckt ner sajten

Enligt kommentarerna på prisjämförelsesajten verkar leveranserna ha fungerat i våras, med viss fördröjning. Den senaste tiden verkar dock inte beställningar skickats ut som de ska och kundservicen ska ha varit närmast obefintlig. Den 5 juli skriver Electronova i ett pressmedelande att man beslutat att inte ta emot fler beställningar.

”Vi har nu kommit till den slutsatts att problemen att kunna på kort tid bringa ordning i den status vi hamnat i, nu får anses som bestående. Vi har därför tillsvidare beslutat att släcka ner vår hemsida för beställningar, då de beställningar som från den 5/7 inte kan levereras.Till grund av förändringar i vårt team, ledarskap och ägarbild samt att vi har gjort större förluster av kundfordran som avser företags leveranser har vi hamnat i en tillfällig likvidations kris”.

Tidigare har Electronova även haft Trygg E-handels logotyp på sin sajt. Något de inte verkar haft tillstånd till och man tog nyligen bort den efter att Trygg E-handel hotat med rättsliga åtgärder. Nu har även Stockholmspolisen börjat kika på fallet.

– Det är ett brott att ta betalt för varor om man är på obestånd. Men jag vet inte hur det ligger till i det här fallet, säger Anders Olofsson på Stockholmspolisens bedrägerirotel som nu ska ta ställning till om de ska inleda en utredning.

Källa: Aftonbladet

Annons

Annons