Annons

Nätkunderna allt nöjdare enligt ny undersökning

Nätkunderna allt nöjdare enligt ny undersökning

2013-06-17 09:31

Distanshandelsorganisationen IMRG i Storbritannen har sedan 2008 följt hur nöjda kunderna är när de handlar på nätet. Enligt den senaste mätningen har nätkonsumenternas tillfredsställelse stigit avsevärt den senaste tiden.

Enligt eCustomerServiceIndex som genomförs av företaget eDigitalResearch tillsammans med IMRG så var 83,4 procent av de tillfrågade nöjda med sin e-handelsupplevelse mellan juli 2012 och januari 2013. I juli 2009 var denna siffra endast 76,7 procent.

Bakom uppgången ligger inte oväntat de ökade satsningar kring just e-handel:

- Det är två orsaker bakom denna ökning av tillfredsställelse. Återförsäljare har investerat mycket pengar i att förbättra online-upplevelsen genom att verkligen fokusera på sina kunder, och att samtidigt stödja interaktiv media och sociala verktyg har kraftigt förbättrat tanken på en webbplats som tillhandahåller "virtuell assistans". Med detta sagt, kunderna blir allt mer krävande och varje år ger oss nya enheter och kanaler som måste tillgodoses. Med den moderna kunden finns det aldrig någon tid för självbelåtenhet, säger Andy Mulcahy på IMRG.

Bättre leverans tack

Den högst värderade punkten hos e-handeln är produktutbudet. Kunderna älskar tydligen att kunna få välja och vraka bland ett enormt utbud.

Den punkt hos e-handeln som kunderna är minst nöjda med är leveransen, där 23 procent sade sig vilja ha en bättre upplevelse. 17 procent hade inte heller tackat nej till snabbare svar på deras frågor.

Hela 40 procent av de tillfrågade nätkonsumenterna menade på att utökad kundservice i någon form, till exempel telefon eller livechat, hade förbättrat deras upplevelse.

 

Källa: IMRG

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta