Annons

Nätkunderna allt nöjdare enligt ny undersökning

Nätkunderna allt nöjdare enligt ny undersökning

2013-06-17 09:31

Distanshandelsorganisationen IMRG i Storbritannen har sedan 2008 följt hur nöjda kunderna är när de handlar på nätet. Enligt den senaste mätningen har nätkonsumenternas tillfredsställelse stigit avsevärt den senaste tiden.

Enligt eCustomerServiceIndex som genomförs av företaget eDigitalResearch tillsammans med IMRG så var 83,4 procent av de tillfrågade nöjda med sin e-handelsupplevelse mellan juli 2012 och januari 2013. I juli 2009 var denna siffra endast 76,7 procent.

Bakom uppgången ligger inte oväntat de ökade satsningar kring just e-handel:

- Det är två orsaker bakom denna ökning av tillfredsställelse. Återförsäljare har investerat mycket pengar i att förbättra online-upplevelsen genom att verkligen fokusera på sina kunder, och att samtidigt stödja interaktiv media och sociala verktyg har kraftigt förbättrat tanken på en webbplats som tillhandahåller "virtuell assistans". Med detta sagt, kunderna blir allt mer krävande och varje år ger oss nya enheter och kanaler som måste tillgodoses. Med den moderna kunden finns det aldrig någon tid för självbelåtenhet, säger Andy Mulcahy på IMRG.

Bättre leverans tack

Den högst värderade punkten hos e-handeln är produktutbudet. Kunderna älskar tydligen att kunna få välja och vraka bland ett enormt utbud.

Den punkt hos e-handeln som kunderna är minst nöjda med är leveransen, där 23 procent sade sig vilja ha en bättre upplevelse. 17 procent hade inte heller tackat nej till snabbare svar på deras frågor.

Hela 40 procent av de tillfrågade nätkonsumenterna menade på att utökad kundservice i någon form, till exempel telefon eller livechat, hade förbättrat deras upplevelse.

 

Källa: IMRG

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta