Nytt julrekord för Elgiganten

E-handeln står för 15 procent av den totala försäljningen.

Årets julhandel innebar ytterligare en framgång för Elgiganten. 15 procent av den totala försäljningen under julhandeln har i år inkommit via nätbutiken. Enligt Elgigantens VD Niclas Eriksson så går nätshoppandet ofta hand i hand med handeln i de fysiska butikerna.

– Nätbutiken och de fysiska varuhusen kompletterar varandra väldigt bra och stärker vårt helhetserbjudande till kunderna. Veckan innan julafton var till exempel 70 procent av internetorderna så kallade collect@store där kunderna väljer att hämta produkterna i närmaste varuhus, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Annons

Hörlurar och gamingprodukter sålde mest

Allra mest har försäljningen av så kallade gamingprodukter ökat - med över 50 procent jämfört med förra året. Den produktkategori som sålts i flest antal under årets julhandel är dock hörlurar i olika varianter.

– Marknaden har periodvis gått kräftgång men vi har lyckats förvalta kundernas behov och efterfrågan på ett bra sätt. Med en tillväxt på 7 procent under julhandeln går vi kraftigt emot HUI’s julprognos om en ökning på 1 procent för elektronikhandeln och det är jag väldigt stolt över. Resultatet kan till viss del tillskrivas ökade snittpriser då kunderna i allt högre utsträckning väljer kvalitetsprodukter med bättre specifikationer framför produkten med till absolut lägsta pris. Det är en väldigt tydlig trend vi ser just nu, konstaterar Niclas Eriksson.

Annons