Omsätter miljarder på att sälja egna matchtröjor på nätet

E-handlaren Fanatics har nått miljardbelopp tack vare storkontrakt med NBA.

När den amerikanska topporganisationen för basket, National Basketball Association, skulle börja med e-handel för att sälja merchandise, valdes den då relativt okända nätbutiken Fanatics ut som partner.

Miljardomsättning och lönsamt resultat

För Fanatics skulle kontraktet visa sig vara bland det bästa som hade kunnat hända. I år räknar nämligen e-handlaren med att omsätta 2,2 miljarder dollar, vilket motsvarar över 18 miljarder svenska kronor, och samtidigt nå ett lönsamt resultat. Det rapporterar ReCode, som också tar upp att Fanatics har gjort en del uppköp och samlat omkring 800 miljoner dollar i investeringar de senaste åren.

Annons

Fanatics första e-handelskontrakt var med bilsportsaktören Nascar och tog form 2002. I dag har Fanatics avtal med alla de fyra stora sportligorna i USA, det vill säga NFL, MLB, NHL och NBA, och driver också NBA:s fysiska flaggskeppsbutik i New York City.

Producerar på beställning

Även om det i deras fall kanske inte handlar om några 2,2 miljarder dollar, så har även Brynäs och IFK Göteborg lyckats väl med sin e-handelsförsäljning här på hemmaplan. Det verkar alltså finnas ett stort intresse för att köpa merchandise från sitt favoritlag på nätet.

Fanatics väg till framgång sägs vara att de har både möjlighet och licens för att designa och tillverka matchtröjor på egen hand. De kan därför ta fram nya motiv för att matcha efterfrågan, producera på beställning och lägga ut till försäljning så gott som omedelbart. Enligt ReCode är den här modellen särskilt populär när ett visst lag precis har vunnit en viktig match.

Annons