Annons

Påsken är över - så dåligt gick det för e-handeln E-handelspåsken bjöd på ägg men inte så mycket mer

Påsken är över - så dåligt gick det för e-handeln

2018-04-04 16:30

"Sämsta veckan hittills i år".

Redan för flera veckor sedan stod det klart att årets mars knappast skulle gå till historien som en ny rekordmånad för svensk e-handel. Kloka av erfarenhet från tidigare år kunde vi på Ehandel.se visa att det inte såg speciellt lovande ut i år heller. Konsumenterna är helt enkelt alltför upptagna med ägg och sill för att ha tid att lägga några e-handelsbeställningar.

LÄS ÄVEN: Katastrofveckan är här - vi avslöjar när det värsta är över

I dagens Analysbrev fick vi dessutom veta hur illa det blev i år. För även om vi fortfarande ser en ökning mot förra året, så är den knappast i nivå med vad vi har sett under andra månader.

Annons
Annons
- Jämfört med mars i fjol blev det i år en relativt svag ökning när det gäller intäkterna. Som vi nämnde för en månad sedan är det påsken som är boven i dramat. Eftersom påskveckan i fjol låg i april var mars då betydligt starkare och ger oss svagare siffror i år när vi jämför, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i dagens brev.

Rekordlågt antal order och besök

Enligt Ehandel.se Analytics, som Analysbrevet är baserat på data från, ökade intäkterna för mars 2018, jämfört med mars 2017, med ynka 4 procent. Antalet order ökade samtidigt med 14 procent, och antalet besök med 6 procent.

- Påsken blev dock inte nödvändigtvis den sämsta veckan hittills i år. När vi tittar på intäkter och jämför med samma vecka i fjol gick det visserligen sämre i år. Men det har ändå varit flera veckor med sämre försäljning i både mars och februari, skriver Joakim Andersen, och fortsätter:
- När vi jämför antal besök blev det dock årets hittills näst sämsta vecka. Och tittar vi på orderingången blev det faktiskt den sämsta veckan hittills i år.

Den som är ute efter lite gladare nyheter kan dock fokusera på att årets påskvecka blev något bättre än förra årets. Dessutom väntar nu en påskfri aprilmånad med förhoppningsvis ljusare siffror för svensk e-handel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta