Påsken är över – så dåligt gick det för e-handeln

"Sämsta veckan hittills i år".

Redan för flera veckor sedan stod det klart att årets mars knappast skulle gå till historien som en ny rekordmånad för svensk e-handel. Kloka av erfarenhet från tidigare år kunde vi på Ehandel.se visa att det inte såg speciellt lovande ut i år heller. Konsumenterna är helt enkelt alltför upptagna med ägg och sill för att ha tid att lägga några e-handelsbeställningar.

LÄS ÄVEN: Katastrofveckan är här - vi avslöjar när det värsta är över

Annons

I dagens Analysbrev fick vi dessutom veta hur illa det blev i år. För även om vi fortfarande ser en ökning mot förra året, så är den knappast i nivå med vad vi har sett under andra månader.

- Jämfört med mars i fjol blev det i år en relativt svag ökning när det gäller intäkterna. Som vi nämnde för en månad sedan är det påsken som är boven i dramat. Eftersom påskveckan i fjol låg i april var mars då betydligt starkare och ger oss svagare siffror i år när vi jämför, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i dagens brev.

Rekordlågt antal order och besök

Enligt Ehandel.se Analytics, som Analysbrevet är baserat på data från, ökade intäkterna för mars 2018, jämfört med mars 2017, med ynka 4 procent. Antalet order ökade samtidigt med 14 procent, och antalet besök med 6 procent.

- Påsken blev dock inte nödvändigtvis den sämsta veckan hittills i år. När vi tittar på intäkter och jämför med samma vecka i fjol gick det visserligen sämre i år. Men det har ändå varit flera veckor med sämre försäljning i både mars och februari, skriver Joakim Andersen, och fortsätter:

- När vi jämför antal besök blev det dock årets hittills näst sämsta vecka. Och tittar vi på orderingången blev det faktiskt den sämsta veckan hittills i år.

Den som är ute efter lite gladare nyheter kan dock fokusera på att årets påskvecka blev något bättre än förra årets. Dessutom väntar nu en påskfri aprilmånad med förhoppningsvis ljusare siffror för svensk e-handel.

Annons