PayPals nya vd vill skapa en universell betalplattform

Snart är det dags för PayPal att stå på egna ben och företagets vd och koncernchef, Dan Schulman, vill skapa en betalplattform som alla handlare och köpare vill använda.

Under andra halvan av 2015 ska betalföretaget PayPal knoppas av från Ebay och börsnoteras som ett separat bolag. PayPal har sedan man köptes upp av Ebay varit e-handelsjättens snabbast växande affärsenhet men har på senare tid stannat av något på grund av ökad konkurrens.

Särskilt när det gäller mobila betalningar där företag som Apple, Square och Stripe, som bland annat används av Twitter, Facebook och Kickstarter, tagit marknadsandelar. 2015 är därför ett viktig år för PayPal, något som dess nya vd och koncernchef, Dan Schulman, är väl medveten om.

Annons

– Vi kommer att se grundläggande förändringar under de närmaste tre, fem, tio åren. Skillnaden mellan handeln online- och offline kommer i grunden att suddas ut och försvinna. Betalningarna kommer att bli allt mer mobila och pengar kommer i grunden att digitaliseras, säger Dan Schulman.

Uppköp och nya lanseringar

Schulman, som spenderat de senaste fyra åren på Amercan Express, vill självklart att PayPal ska leda den utvecklingen och skapa en betalplattform som alla handlare och köpare vill använda. Som en del i den satsningen rullades den mobila snabbkassan One Touch ut på nätet i april.

En betalningslösning som gör det möjligt för 165 miljoner PayPal-användare att betala i nätbutiker med endast en knapptryckning. Nyligen inleddes även ett samarbete med e-handelsplattformen BigCommerce som med sina 90 000 butiker i 100 länder hanterar mer än 5 miljarder dollar i transaktioner årligen.

Under året har man även betalat 280 miljoner dollar för mobilbetalningsföretaget Paydiant som bland annat tar fram teknik för mobila betalningar i appar från amerikanska företag/tjänster som Subway, Capital One, samt ett konsortium av större amerikanska butikskedjor.

Annons