Annons

PostNord lanserar ny returlösning för varubrev

PostNord lanserar ny returlösning för varubrev

2014-11-05 09:14

Nu hoppas PostNord göra det enklare för e-handlare att erbjuda sina kunder smidiga returlösningar. PostNord har tagit fram en ny returlösning för varubrev som ska tillgodose kundernas ökade krav på enkelhet och bekvämlighet.

Inför Emeet berättade PostNords e-handelsexpert Arne Andersson att det inom kort skulle lanseras en ny tjänst, Varubrev Retur, som ska underlätta för konsumenterna. Nu är den här och tjänsten innebär att den som vill returnera en vara lämnar in Varubrev Retur på något av PostNords 1 600 postombud, och får ett kvitto på inlämningen.
– Det innebär en trygghet för slutkunden. Dessutom får e-handlare information om att en retur är på väg, vilket ger bättre kontroll på returflödet och smidigare hantering av till exempel krediteringar, säger PostNords produktchef för Varubrev Retur, Anna-Karin Carlsson.
Det blir allt vanligare att konsumenter får sina e-handlade varor levererade direkt hem. Något som lär öka de närmaste månaderna då julen nu närmar sig.
– Nu inför jul vet vi att många konsumenter väljer bort att trängas i fysiska butiker för att de tycker det är enklare och bekvämare att e-handla sina julklappar. Ibland blir det fel och då är det viktigt att även returtjänsten är enkel och bekväm, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Returetikett i varubrevet

Returtjänsten ska främst passa e-handlare som skickar varor med lågt värde, för mer värdefullt gods påpekar PostNord att man har andra mer lämpliga returlösningar som inkluderar ansvar och full spårbarhet.

En annan viktig aspekt för e-handlare är att kunden i allt större utsträcknig efterfrågar smidiga leveranser och returlösningar. Enligt e-barometern tycker var fjärde konsument att smidiga returer är viktigt vid valet av e-handelssajt.

Av e-barometern framgår också att ungefär varannan e-handelskonsument får fler än hälften av sina e-handlade försändelser levererade i form av ett varubrev direkt hem i brevlådan.
– Fördelen med den här returlösningen är tryggheten och enkelheten för både handlare och köpare. Vi vet från undersökningar att e-handlare som erbjuder enkla returlösningar får fler återkommande kunder. Med den nya lösningen följer returetiketten med i varubrevet, vilket gör hanteringen smidig för köparen, säger Anna-Karin Carlsson.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2014-11-05 19:50

Vet någon till vilken kostnad för ehandlarna?
Är det så att det blir ett helt nytt leveranssätt "Varubrev Retur" eller blir det per automatik på alla varubrev?

Ekraft
2014-11-05 20:23

Alla varubrev som lämnas in av kund för att returneras till ehandlare debiteras enligt prislistan för 1:a Klass Enstaka.

Se PDF här:
http://services3.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=5127.16719

Kocken
2014-11-05 21:50

Såg de priserna.
Men jag hittar inte om man aktivt ska välja"Varubrev Retur"
Eller om det blir så på alla varubrev.

GregerA
2014-11-05 22:08

Jag ser att i Unifaun finns nu ett fraktsätt som heter Varubrev Retur, så jag antar att man skall välja det när man genererar frakthandlingen för returen.

Fractronics
2014-11-06 15:34

Eftersom men verkar kunna lämna in varubrev retur hos vanliga postombud borde man inte teoretiskt kunna vända på avsändare/mottagare och skicka allt som retur och slippa åka till postcenter?

balklanningar
2014-11-07 08:07


Hej, presentera dig bra. Vi kommer också att hända något liknande bridey.se.

Kocken
2014-11-10 09:25

Det går inte att använda sig av länk till utskrift. Så bra kunde de inte vara, för då kunde de ju ersätta My-pack retur på små och billiga produkter.

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta