Annons

Prispressen ökar  då finanskrisen hinner ifatt E-handeln

Prispressen ökar då finanskrisen hinner ifatt E-handeln

2011-09-19 10:27

Dagens Handel rapporterar att nästan hälften av alla e-handelsföretag, inom detaljhandeln, tror att näthandeln kommer att få se en ökad prispress under nästa år. De menar att även om vi har många exempel där e-handeln tagit sig oskadd igenom finanskrisen så kommer den nu att komma tillbaka och bita oss i form av ökad priskonkurrens.

De två starkaste trenderna under nästa år sägs vara ökad prispress och ett ökat krav på snabba leveranser. Detta då e-handlarna kommer att få se en ökad konkurrens varandra emellan. Postens e-handelsexpert, vår vän Arne Andersson, har följande kommentar:

- E-handelsföretagen har ett försteg mot den traditionella handeln eftersom prismedvetenheten tenderar att öka i sämre tider. Det hindrar förstås inte att konkurrensen mellan olika e-handelsföretag också ökar, vilket tvingar fram lägre priser och snabbare leveranser. I slutänden är det konsumenterna som blir vinnare.

Detta rimmar förstås dålig med den senaste tidens diskussioner om hur e-handeln är svår att få lönsam. Läs hela artikeln här hos Dagens Handel. Även tidningen Market har skrivit om detta ämne, den artikeln finner ni här.

Foto: posten

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Arne
2011-09-19 13:36

Jag får väl börja att kommentera mina egna uttalanden. Det är utan tvekan så att för att hitta bra erbjudanden har konsumenten en större benägenhet att kolla in nätet och kataloger i en lågkonjuktur framför att gå i fysiska affärer , Denna artikel i dagens Market stärker också mitt resonemang:http://market.se/Brancher/Ovriga/-Undersokning-Impulskopen-minskar-pa-natet/.

Men det försprånget kanske är på väg att försvinna för e-handlaren då smarta telefoner används som ett viktigt verktyg att driva konsumenten till den fysiska butiken med lockelser om erbjudanden mm snarare än att driva till köp i mobilen. Hur tacklar e-handlare detta? Klart är ju att konverteringen i en smartphone är låg men högre i så kallade tablets (ipad).

Jag har också läst igenom allt som de senaste dagarna har skrivits om hur svårt det är att få lönsamhet i sin e-handel och vet det det också genom alla företagare jag träffat. Satt och pratade med min kollega Micke nyss och det är svårt att på några rader skriva om det här men jag önskar att vi (leverantörer och ehandlare) skulle kunna ha något symposium kring detta med syfte att ta större strukturerat grepp. Kanske något för Svensk handel att driva?
Vi är ju ett gäng som försöker sprida kunskap kring e-handel och här är exempelvis Nolingo ett stort föredöme som sticker ut hakan och drar igång diskussionen, men det behövs uppenbarligen mycket mycket mer. Det är inte bara frågan om frakt och betalningar, det är hela processen från tanken att man skall starta handel till plattformar, content, livssituation, egen förmåga engagemang mm mm och inte minst kapital.

Johan
2011-09-19 14:28

Det talas väldigt lite om att konkurrenssituationen på nätet är gränslös och mördande. På nätet konkurrerar man med:

Fysiska lokala aktörer samt såväl svenska som utländska ehandlare.

Jag tror ehandel har blivit lite av en lycksökarbransch och människor utan tillräcklig kunskap/vilja/kapital etc har kastats sig in i cirkusen med falska förhoppningar. Det hela har även spätts på av det faktum att det är relativt enkelt och billigt att iallafall starta upp en liten webbshop.

Att det är svårt att lyckas börja nu visa sig och utslagningen bland småhandlare kommer vara betydande för de som behöver kunna leva på det.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta