Redaktionen utser: E-handelns fem främsta nyhetsstjärnor

Ut med datan - in med redaktionen.

Vem har alltid ambitiösa projekt på gång? Vem håller sig ständigt aktuell och är inte rädd för att uttala sig om aktuella händelser? Vem har den där unika förmågan att dra till sig intresse för både litet och stort?

Inom e-handelsvärlden finns det ett gäng personer som definitivt passar in på ovanstående beskrivning. Vi har (utan inbördes rangordning) listat fem riktiga stjärnor från medieåret som gått. Tack för att ni gör redaktionens jobb lite enklare!

Annons

Karl-Johan Persson
VD Hennes & Mauritz

Under det senaste året hände plötsligt något; Alla nyheter om Hennes & Mauritz började handla om H&M:s e-handel. Spekulationerna gick vilda innan beskedet om en e-handelsomsättning på 29 miljarder och planer på kraftiga satsningar på webbutiken, till slut nådde landets redaktioner. Vd:n Karl-Johan Persson red ut stormen, syntes flitigt i samband med varje ny kvartalsrapport – och hann dessutom med att ta H&M:s e-handel till nya marknader och ducka för återkommande kritik mot barntröjor. Bra jobbat.

Susanne Ehnbåge
VD NetOnNet

Susanne Ehnbåge utsågs till Årets Ledare och fick hedersutmärkelsen Årets Ruter Dam efter att med ett framgångsrikt e-handelsrecept ha gjort om dåtidens Sibabutiker till framtidens NetOnNet-lagershoppar. Trots flera prestigefyllda styrelseuppdrag tog hon NetOnNet genom en stark Black Friday- och julhandel, och då kom plötsligt nya besked. I år gör Susanne Ehnbåge en helomvändning och tar över ledarrollen på Lindex - ett företag vi därmed lär få se mer av i framtidens e-handel. 

Pär Svärdson
VD Apotea

Morgongåvas stolthet har under året byggt ett jättelager med en tillhörande satsning på solpaneler, anställt en stor mängd nya medarbetare och vunnit flertalet priser. Apotea har dessutom inspirerat flera nya företag att testa vingarna som nätapotek, medan Pär Svärdson har lagt sitt fokus på att testa alla fraktalternativ som e-handeln har att erbjuda. Kring Pär Svärdson och Apotea händer det alltid något – och resten av 2018 lär knappast bli något undantag.

Maria Richardsson
VD Nordic Poster Collective

Marknadsplatser fungerar inte längre, sade Maria Richardsson, som en gång i tiden grundade Nordic Design Collective. I höstas lanserade hon istället den nya e-handeln Nordic Kind, som numera är stängd. Istället satsar Richardsson på e-handeln Nordic Poster Collective, som öppnade medan Nordic Kind fortfarande fanns kvar. Mitt i turbulensen tog hon sig dessutom an uppdraget som inkubatoransvarig på E-commerce Park i Helsingborg. Richardsson är aldrig rädd för att säga hur det egentligen ligger till – och det ska hon ha en eloge för.

Björn Andersson
VD BGA Fotobutik

Ibland är det bara att köra, trots att allt inte är perfekt. Det menar Björn Andersson, som är vd på BGA Fotobutik. Under det gångna året har han bland annat hunnit med att lansera i Tyskland, bygga ut lagret, nå kund nummer 100 000 och sälja tusentals skyltar till landets studentfirare. Lägg på det en ovanligt framgångsrik julimånad, en sommarturné till andra e-handlare och en ständig beredskap av att dela med sig, så förtjänar man en självklar plats på Ehandel.se:s lista över årets nyhetsstjärnor.

Annons