Så lyckades Impecta Fröhandel dubbla omsättningen på fem år

"Den som jobbar hårdast vinner", konstaterar familjeföretaget.

Nyligen kunde vi berätta om hur försäljning av fröer på nätet blivit en bokstavligen framväxande trend som allt fler aktörer ägnar sig åt. Ett av de svenska fröföretagen som var allra först med att starta e-handel är familjeföretaget Impecta fröhandel.

E-handel sedan 1999

Redan 1999 gick de online och nuvarande marknadschefen Michael Karlsson minns hur det gick till.

Annons

- Min pappa startade företaget när jag bara var tre år. Men eftersom jag är 70-talist har jag växt upp när datorer och internet kom och när jag var färdig med skolan i slutet av 90-talet så ville jag testa vilka möjligheter som fanns. Så det gjorde jag och det ledde till att vår första e-handel var online redan 99. Sedan dess har vi lärt oss mycket om vad kunden vill ha, berättar han.

“I princip inga returer”

Iden att starta e-handel kom också från att Michael Karlsson förstod att just fröer var en produkt som särskilt lämpade sig för distanshandel.

- De är lätta och väger inget. De tar inte stort lagerutrymme. Ingen behöver känna och klämma på ett frö innan de köper det, utan ifall jag kan visa bra bilder och bra info för den som vill köpa, så funkar det. Dessutom är det skillnad på att sälja fröer och att sälja skor. Skor kommer ofta i retur, men vi har i princip inga returer alls på våra fröer, säger han.

Testodlar allt själva

Samtidigt betonar han att det är skillnad i kvalitet på olika fröer och att kunden i längden väljer den handlare som säljer den bästa sorten. Och på Impecta har man arbetat fram en speciell metod för att säkerställa att man endast säljer det bästa.

- Allt som säljs hos oss har vi själva testat att odla. Varje år ser ut som så att vi väljer ut vilka nya fröer som vi tror odlarna kan vilja ha och det kan vara både grönsaker och blommor. Sedan beställer vi in ett urval av dem.

Han fortsätter:

- Om vi vill ta in exempelvis en ny snabbväxande morot, så tar vi in fröer till tio olika snabbväxande morötter. Sedan odlar vi dem på ungefär samma sätt som en hobbyodlare kan göra hemma och efter det dokumenterar vi processen med bild och text, hur moroten beter sig beroende på vind och väder. Till slut kan vi avgöra vilken som är bäst av de tio och året därpå kan vi sälja den bästa sorten av den nya snabbväxande moroten till kunderna.

På det sättet har Impecta jobbat i totalt 40 år och i snart 20 av dessa har de alltså bedrivit e-handel.

Annons

Från 13 till 26 miljoner på 5 år

I likhet med många andra fröföretag ser Michael Karlsson en kraftig ökning av försäljningen de senaste åren. Och på Impecta har den ökningen inneburit att man dubblerat omsättningen på bara fem år.

- 2012 omsatte vi runt 13 miljoner och 2016 landade vi på nära 26 miljoner. I år går vi nog över 30, konstaterar han.

Inkomsterna kommer dock inte bara från e-handeln. De runt 200 återförsäljarna hjälper också till, men exakt hur mycket som kommer in via de olika försäljningskanalerna vill företaget inte avslöja.

Grön våg bakom ökat odlingsintresse

Michael Karlsson tror att orsaken till framgångarna till stor del beror på vad han beskriver som “en grön våg” i samhället i allmänhet.

- Många vill odla hemma idag, mer än folk ville förr. Och när de börjar leta efter fröer är det som med vilket intresse som helst, de föredrar kvalitet. Så de försäljare som jobbar hårdast på det vinner och det finns inga genvägar. Här tycker vi alla att det är jätteroligt att gå till jobbet varje dag och det märks förstås på resultatet, säger han.

Det ökade intresset, eller den gröna vågen om man så vill, tror han startade före millennieskiftet.

- Det hände någonting för 15-20 år sedan, ungefär kring år 2000. Då började det finnas bra program på TV, som Äntligen Hemma och tidningar som Allt om Trädgård poppade upp. Sen kom eko-trenden som i sig bidragit till ett ökat intresse för odling, berättar han.

Senaste tillskottet: Balkongodlarna

De senaste cirka tre åren har dessutom en ny kategori odlare tillkommit: Stadsodlarna, som gärna odlar på balkongen. På Impecta har man märkt att den kategorin odlare dessutom ofta är i 20-årsåldern snarare än i 50-årsåldern, och delvis försökt snappa upp den nya trenden i utbudet av fröer.

Och i år har man börjat märka att asiatiska bladväxter blivit särskilt populära.

- Vi har åkt på semester till Asien i en massa år nu och det märks att folk nu börjar intressera sig för odlingskulturen där. Det roliga är att de växterna faktiskt går att odla i Sverige och inte sällan är de bättre än traditionellt svenska växter, för de är så himla snabba. Vissa av dem kan man odla ena månaden och skörda nästa och många unga odlare gillar nog det.

“Inget billigt man köper med lillfingret”

Och han tror att Impecta i och med den trenden har en stor fördel gentemot vissa av sina konkurrenter.

- Eftersom vi tar in fröerna och testar att odla dem först så vet både vi och våra kunder att när vi säljer asiatiska växter så har vi testat att man faktiskt kan odla dem i Sverige. Jag tror man måste ha förståelse för att frön inte är någon billig skräpprodukt, utan det handlar om att förstå fröets värde. Då kan man också ta betalt, så fröer behöver inte vara något billigt som man köper med lillfingret, avslutar Michael Karlsson.

Annons