Annons

Så påverkade VM e-handeln i Europa Fransmännen glömde bort att e-handla när landet spelade VM-final

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

2018-07-20 13:15

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Sommarens stora fotbollsfest, VM i fotboll för herrar, har avslutats och till slut stod Frankrike som vinnare. Men även för Sverige blev mästerskapet en stor framgång, och många passade på att njuta av både matcherna och det fina sommarvädret.

Men alla mynt har som bekant två sidor, och vi har tidigare sett hur bra väder kan påverka svensk e-handel negativt.

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Så hur gick det då när vi fick fint väder i kombination med en - åtminstone för en del länder - lyckad fotbollsturnering? Det har det holländska betalföretaget Adyen gjort ett försök att ta reda på.

Minskade med 35 procent under matchen

Och det är kanske tur att världsmästerskapen inte äger rum alltför ofta. Enligt Adyens transaktionsdata har nämligen e-handeln minskat kraftigt i de spelande länderna under den tid en viss match pågick. Trenden verkar ha sett likadan ut oavsett vilka länder det var som spelade.

Annons
Annons
- Under VM-matcherna sjönk antalet transaktioner inom e-handeln med i genomsnitt 35 procent i de länder vars landslag spelade matcherna, konstaterar företaget i ett pressmeddelande.

De som ändå valde att lägga order på nätet i samband med matcherna, ska i stor utsträckning ha valt att göra det med lagrade betalkort. Troligtvis för att spara tid, menar Adyen, som tar upp mat och taxiresor som vanliga betalningar under de aktuella tillfällena.

- I samband med matcherna hade tittarna inte tid att ta fram plånboken eller sitt kort för att betala.

Frankrike dippade under finalen

För Tysklands del blev mästerskapet en besvikelse, vilket också ska ha synts på landets blygsamma transaktionssiffror i samband med att den sista matchen hade spelats.

För Frankrikes del såg det dock annorlunda ut. Inför finalen e-handlade fransmännen friskt inför matchen, men under tiden som matchen pågick stod kassorna stilla. När vinsten väl var ett faktum ska den franska e-handeln dock ha tagit ny fart. Samtidigt ska e-handeln i resten av Adyens marknader ha legat på samma nivå före, under och efter VM-finalen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta