Annons

Silversurfarna är den nya boomen inom E-handeln

Silversurfarna är den nya boomen inom E-handeln

2013-10-08 11:41

De så kallade ”Silversurfarna”, Internetanvändare över 65 års ålder, är den snabbast växande kundgruppen inom den svenska e-handeln. Enligt ny statistik är denna kundgrupp på stark frammarsch inom näthandeln med en konsumenttillväxt på över 42 procent sedan 2012.

Ny statistik från betalningsföretaget Klarna visar att kundkategorin 65 år och uppåt växer ungefär dubbelt så snabbt som resten av den svenska befolkningen när det gäller e-handel.

I en intern Klarna-jämförelse av kunder under perioden januari till juni 2012, gentemot samma period i år, har man sett en konsumenttillväxt på över 42 procent. Och Klarna ser gruppen 65+ som en viktig målgrupp för handlare som söker ytterligare tillväxt.

När tillväxten i andra åldersgrupper börjar plana ut, erbjuder Silversurfarna en tillväxtmöjlighet för handlarna.
– Det är fantastiskt att se att denna grupp tar ett större grepp om internet med alla de fördelar som det innebär. Jag ser stora fördelar för alla inblandade, de handlare som kan nå ut till en stabil, attraktiv grupp och Silversurfarna som kan dra nytta av den bekvämlighet och bredd som e-handeln erbjuder, säger Fredrik Lennström, e-handelsexpert på Klarna.

Kategorier och köpbeteende

Enligt Klarna är det männen bland Silversurfarna som leder vägen för deras generation. Fler än sex av tio av de som handlar i åldersgruppen är män.

Hälsa och Skönhet, följt av Elektronik, är de mest populära shopping-kategorierna för den äldre Internetanvändaren. Detta skiljer sig från övriga åldersgrupper där Kläder och Mode är störst, följt av Fritid och Idrott.

Då de flesta andra svenskar är på jobbet, har Silvershopparna gott om tid att ta vara på de bästa erbjudandena på nätet. Silversurfarna köper sina saker mellan 15:00 och 18:00 på eftermiddagen och föredrar att göra sina inköp på måndagar, medan den yngre befolkningen gör de flesta beställningarna på söndagar.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Göran
2013-10-08 17:05

"Silversurfarna"
Vad kallas vi som är över 65 år och driver internethandel?
Silverhandlarna ?

Nattbutik
2013-10-08 19:25

Vad kul! Trodde inte det skulle ske närmaste åren. Kanske dags för e-entreprenörer att titta på hur man kan förenkla livet även för denna grupp! Fett trevligt!

mephisto73
2013-10-10 22:51

Fy vilken fånig och nedsättande ton i den här artikeln. Silversurfarna...

Julius
2013-10-11 08:36

@memphisto vilken nedsättande ton är det du pratar om? Om du tycker ordet Silversurfare är nedsättande så visst, men det kan lika väl tolkas som något coolt och positivt?

Tanken är verkligen inte att projicera något negativt över de äldre surfarna i artikeln. Det är ett uttryck som Klarna använde i sin undersökning och som vi fann positivt och roligt, och därmed hakade på.

flennstrom
2013-10-11 10:10

När vi använde Silversurfare som benämning hämtade vi det från tex http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_surfer_(internet_user)
Att det också finns en superhjälte som heter så är en ren slump förstås :)
Det var absolut inte vår avsikt att vara nedlåtande, tvärtom.

Ekraft
2013-10-11 13:33

Det finns bara en Zilverzurfare, Johan Zackrisson i Dag Vag :-)

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta